Delårsrapport januari-september 2023

ChromoGenics ökar orderingången och fortsätter sänka kostnaderna

Tredje kvartalet 2023 (juli-september)

• Nettoomsättningen uppgick till 1,6 (3,5) MSEK, en minskning med 1,9 MSEK jämfört med motsvarande kvartal 2022.
  • Rörelsens kostnader exklusive avskrivningar och finansiella kostnader uppgår i tredje kvartalet 2023 till 12,2 (22,0) MSEK och motsvarar en kostnadsminskning om 9,7 MSEK eller 44 %.
  • Rörelseresultat före skatt, värdeminskning och finansiella poster, (EBITDA), har förbättrats i kvartalet med 2,5 MSEK och uppgår till -9,2 (-11,7) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet uppgick till -7,8 (-10,5) MSEK, en förbättring med 2,6 MSEK jämfört med det tredje kvartalet 2022 och drivs främst av ett förbättrat rörelseresultat.
  • ChromoGenics rörelseresultat före finansiella poster under årets tredje kvartal uppgår till -10 (-12,8) MSEK vilket är en förbättring med 2,8 MSEK jämfört med motsvarande period 2022 och det trots att totala intäkter minskat med 7,2 MSEK.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till SEK -3,3 (-32,0)

Väsentliga händelser under kvartalet

Den 14 juli offentliggjordes utfallet i Företrädesemissionen som avslutades den 12 juli 2023. Utfallet visade att Företrädesemissionen blev tecknad till cirka 56,0 procent med och utan stöd av uniträtter.

25 augusti publicerade företaget sin andra delårsrapport, avseende perioden januari–juni 2023.

4 september meddelade företaget att den vid årsstämman beslutade sammanläggningen av Bolagets aktier, varvid hundra (100) befintliga aktier läggs samman till en (1) aktie (sammanläggning 1:100) genomförs och att styrelsen beslutat att avstämningsdagen för sammanläggningen skulle vara den 12 september 2023

18 oktober kommunicerades ChromoGenics orderingång för tredje kvartalet 2023 som uppgår till 8,3 MSEK, vilket är en avsevärd högre nivå än föregående kvartal.

19 oktober offentliggjordes ChromoGenics satsning på en helt ny webbplats för sin ledande innovation ConverLight® Dynamic.

Den 22 november offentliggjordes utfallet av nyttjade teckningsoptioner av serie TO 6. Teckningsoptioner av serie TO 6 tecknades till cirka 0,25 procent. Totalt tillförs ChromoGenics cirka 51 TSEK före emissionskostnader.

Delårsperioden 2023 (januari-september)

• Nettoomsättningen under perioden uppgick till 11,2 (14,8) MSEK, en minskning med 3,6 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Det är främst minskad exportförsäljning om ca 9,6 MSEK, som dock till viss del kunnat kompenseras av ökad inhemsk försäljning.
  • Totala rörelsekostnader exklusive finansiella poster har, trots hög inflation och negativ valutakursutveckling uppgått till -46,5 (-63,9) MSEK, en minskning med 17,4 MSEK motsvarande 27% och beror främst på ökad kostnadseffektivitet i form av lägre kostnader generellt, vilket bland annat gynnats av positiva effekter av egen tillverkning av sputtrad film.
  • EBITDA uppgick till -30,3 (-41), en förbättring om 26 %.
  • Kassaflödet uppgick till 14,7 (-14,3) MSEK jämfört med samma period 2022.
  • Periodens resultat uppgår till -35,9 (-44,6) MSEK, en förbättring med 8,3 MSEK jämfört med motsvarande period 2022. Förbättringen beror främst på lägre kostnader.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgår till -16,7 jämfört med -151,6 föregående år.

Kommentar från VD

Vi har under kvartalet fortsatt se en avmattning på marknaden och längre försäljningscykler. Vi hanterar motvinden i marknaden genom att fortsätta bredda vår marknadsbearbetning, nya geografiska marknader och andra fastighetstyper. Glädjande är att vi under kvartalet har stärkt orderingången markant. 8,3 MSEK i orderingång är ett av de bästa kvartalen i bolagets historia.

För att accelerera vår egen digitala marknadsföring och skapa en plattform för våra samarbetspartners lanserade vi en helt ny webbplats för ConverLight®Dynamic: converlight.com. Siten fokuserar på de värden ConverLight skapar i fastigheter, för människor, och lyfter fram vår unika teknologi och hållbarhetsprofil.

För att kunna designa glaslösningar med ConverLight måste vi finnas med i branschens beräkningsverktyg. GlassAdvisor är ett modernt och oberoende verktyg där man nu kan välja ConverLight i sina glaslösningar.

Kraven på hållbarhet i nya fastighetsprojekt fortsätter att öka, både i Sverige och utomlands. Ett gott exempel är det nya projekt vi ska leverera i Sverige under första halvan av 2024, till ett totalt ordervärde om ca 5 MSEK. Detta är ett mycket spännande projekt som ska certifieras enligt NollC02, Well Platinum, Breeam outstanding och Energiklass A.

Innan sommaren installerades våra glas i Nicaia Hospital, ett barnsjukhus i Grekland. Installationen är en del av EU projektet Switch2Save, och har därför dokumenterats mycket noggrant av medverkande universitet. Våra glas har verkligen levererat värde denna sommar för barnen på sjukhuset. Upp till 8 grader lägre inomhustemperatur och ett minskat kylbehov med 28% med jämförbart väder var markant bättre resultat än vad någon hade vågat hoppas på.

Trots hög inflation har vi fortsatt sänka våra fasta kostnader något och produktionen är fortsatt stabil. På grund av den svaga försäljningen under kvartalet har vi fokuserat på att hålla nere kostnaderna. Rörelseresultatet och kassaflödet har därför förbättrats, trots svag försäljning. Vi har ett fortsatt fokus på att förbättra bruttomarginalen och att den utvecklas i rätt riktning.

Våra lösningar bidrar till att lösa några av de största utmaningarna i världen just nu. Vi har under kvartalet fått flera kvitton på detta. Med en markant förbättrad orderingång och sänkta kostnader har vi ett gott utgångsläge att växa och förbättra resultatet.

Fredrik Fränding, VD
Uppsala 30/11 2023

Denna rapport finns att ladda ner på https://chromogenics.com/sv/pressmeddelanden/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Fränding, VD: +46 72 249 24 62
Anne-Marie Gullman, CFO & Head of Investor Relations: +46 76 136 01 15

Denna information är sådan som ChromoGenics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november 2023 kl. 08:30 CET.