Kunder önskar omleveranser

ChromoGenics AB reserverar kostnader för omleveranser av reklamationer.

Som tidigare meddelats har ChromoGenics under det senaste året trimmat in sputtringsprocessen i den nya fabriken i Uppsala och kunde efter mycket positiva testresultat också berätta om produktionsstart under våren. I juni installerades de första dynamiska glasen laminerade med film producerad i Uppsala. Bolagets fokus ligger närmast på att öka produktionstakten och att leverera dynamiska glas till både befintliga och nya kunder.

När företagets kunder ser att ChromoGenics produktion och utleveranser av dynamiska glas börjar komma i gång har vi fått önskemål om att de vill få tidigare reklamerade glas utbytta under närmaste året. Eftersom ChromoGenics vill ha goda kundrelationer och vill behålla befintliga nöjda kunder för att erhålla nya order har överenskommelser gjorts om ersätta ej fullgoda estetiska glas med nyproducerade glas. ChromoGenics kommer att reservera ca 17 MSEK i halvårsbokslutet 2021 som påverkar periodens resultat negativt.

Leif Ljungqvist, Verkställande direktör
Tel: +46(0)70 594 94 01
Tel: +46 (0)18 430 0430

Denna information utgör sådan information som ChromoGenics AB (publ) är skyldigt att lämna ut i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovan nämnda kontaktpersoner för offentliggörande den 26 juli 2021, kl. 14:30 CET.

ChromoGenics är ett proptechbolag som producerar dynamiska glas för fastigheter. Bolagets produkt ConverLight® Dynamic kontrollerar inomhuskomforten med högt dagsljusinsläpp, god utsikt och solvärmeblockering och bidrar därigenom till att sänka kostnaderna för kyla. ConverLight® Dynamic bygger på en patenterad lösning där elektrokroma beläggningar lamineras i plastfilm för att sedan lamineras mellan glas. Plastfilmen är lätt att transportera varför långa frakter av skrymmande glas kan undvikas. ChromoGenics erbjuder därtill statiska glas, ConverLight® Static, och fasadglaslösningen ConverLight® Energy. ChromoGenics aktie listades på Nasdaq First North Growth Market 2017 och har levererat glasteknologi till flertalet stora fastighetsbolag.

ChromoGenics härstammar från världsledande forskning inom Ångström­laboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning i Uppsala har delvis finansierats med villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Erik Penser Bank som Certified Adviser: certifiedadviser@penser.se, 08-463 83 00.