Cinclus Pharma utser Jenni Björnulfson till Chief Financial Officer

Report this content

Cinclus Pharma Holding AB ("Cinclus Pharma"), som utvecklar en ny behandling för gastroesofageal refluxsjukdom, tillkännagav idag att Jenni Björnulfson utsetts till Chief Financial Officer för bolaget. Jenni har lång yrkeserfarenhet från finansmarknaden och hälso- och sjukvårdssektorn. Efter att ha arbetat bland annat med corporate finance i över tio år på Handelsbanken Markets och Alfred Berg Fondkommission/ABM AMRO har hon också varit affärsområdesansvarig på GHP Specialty Care AB.  Jenni utexaminerades ursprungligen från Handelshögskolan i Stockholm och kommer närmast från Promore Pharma AB, där hon har innehaft posten som Chief Financial Officer sedan 2016.

Jenni kommer inledningsvis att börja tjänsten på deltid, innan hon övergår till heltid senare under 2020. " Vi är mycket glada över att välkomna Jenni till Cinclus Pharmas växande ledningsgrupp" säger Kjell Andersson, VD Cinclus Pharma " och vi ser det som värdefullt att hon tar med sig sin expertis och erfarenhet till företaget vid en spännande tidpunkt efter vår senaste framgångsrika finansieringsrunda ".

Cinclus Pharma meddelade den 4 mars 2020 att man framgångsrikt genomfört en finansiering som tillförde bolaget ca 250 miljoner kronor för att finansiera den fortsatta kliniska utvecklingen av X842 – en klinisk läkemedelskandidat för behandling av gastroesofageal refluxsjukdom (GERD) som förbereds för en klinisk fas II-studie. X842 har potential att lindra GERD-symtom och läka erosioner i matstrupen mer effektivt än nuvarande farmaceutiska terapier.

Gastroesofageal refluxsjukdom (GERD) är ett vanligt medicinskt tillstånd som kännetecknas av uppstötningar av magsyra från magen i matstrupen. Detta kan leda till svår smärta och erosioner i slemhinnor. De idag tillgängliga GERD behandlingar är inte tillräckligt effektiva för att upprätthålla ett normalt pH i matstrupen under ett helt dygn. Bland patienter som behandlas med protonpumpshämmare (PPI’s) såsom Losec® eller Nexium® upplever cirka 40 procent otillfredsställande symtomlindring. Mer än 35 procent av patienterna som lider av allvarliga matstrupserosioner (esofagit grad C och D) är inte läkta trots behandling med PPI’s i läkningsdos.

Cinclus Pharmas läkemedelskandidat X842 representerar en ny läkemedelsklass (Potassium Competitive Acid Blockers, P-CAB), som har en annan verkningsmekanism för att modulera och kontrollera frisättningen av magsyra, jämfört med PPI’s.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kjell Andersson, vd och medgrundare
Email: kjell@cincluspharma.com

Andrew Thompson, Business Development
Telefon: +44 7990 639371
Email: andrew@cincluspharma.com

Till redaktörerna

Om Cinclus Pharma
Cinclus Pharma är ett svenskt läkemedelsbolag och fullständig ägare av det forskningsinriktade bioteknikbolaget Cinclus Pharma AG med hemvist i Basel, Schweiz. Cinclus Pharma utvecklar småmolekylära läkemedel för behandling av sjukdomar relaterade till magsyra. Den längst framskridna läkemedelskandidaten X842 har framgångsrikt genomgått kliniska fas I-studier. Bolagets ledningsgrupp har en bred internationell erfarenhet från läkemedelsindustrin och gedigna kunskaper inom läkemedels- och affärsutveckling. Ledningsgruppen har särskilt stor kunskap inom det gastrointestinala läkemedelsområdet med erfarenheter från AstraZeneca, GlaxoSmithKline och Novartis. Läs mer på www.cincluspharma.com.

Om GERD
Gastroesofagal refluxsjukdom (GERD) är en sjukdom i matsmältningssystemet som oftast orsakas av att den övre magmunnen inte kan hindra returflöde av magsaft från magsäcken till matstrupen, vilket orsakar frätskador, sura uppstötningar och halsbränna. Totalt lider cirka 175 miljoner människor i Nordamerika och i Europa av GERD. Den globala marknaden värderas till mellan 12 och 14 miljarder USD och domineras i dagsläget av protonpumpshämmare (PPI). Hos patienter som lider av GERD med tillhörande esofagit (eGERD) är den terapeutiska effekten otillräcklig efter åtta veckors behandling med PPI i 5–10% respektive 30% av fallen hos patienter med lindrig respektive svår eGERD. I genomsnitt lider 78% av alla patienter med GERD av nattliga besvär trots behandling med PPI. Mer än 20% av patientgruppen som behandlas för GERD medicinerar med PPI två gånger dagligen eller kompletterar behandlingen med receptfria läkemedel för att mildra den ofullständiga symptomlindringen. Många patienter har besvärande symptom trots hög frekvens av off-label-förskrivning med höga doser av PPI, vilket indikerar ett tydligt behov av bättre läkemedel för att behandla svår GERD, särskilt läkemedel med en effekt som varar längre än 24 timmar.

Om X842
X842 representerar en ny läkemedelsklass, kaliumkompetetiva syrablockerare (P-CAB), vilka är snabbverkande substanser som reglerar pH-värdet i magsäcken genom en annan mekanism än protonpumpshämmares. P-CAB inhiberar väte-kalium-ATPase i parietalceller via kompetetiv inbinding och begränsar på så vis utsöndringen av magsyra. X842 är en prodrog till linaprazan, en väldokumenterad läkemedelskandidat som har gått genom 25 kliniska fas I-studier med fler än 600 försökspersoner samt kliniska fas II-studier med 2 973 patienter där man observerat god tolerabilitet och en snabb och effektfull symtomlindring redan vid första dosering. Linaprazan uppvisade dock en kort terapeutisk varaktighet och eliminerades fort ur kroppen. Jämförelsevis har X842 jämnare absorption och bättre kontroll av magsyrautsöndringen och är skräddarsydd för patienter som lider av svår eGERD.

Taggar: