Säsongspremiär för Stockholm by light: Kryssning sätter ljus på stans sevärdheter

Report this content

Nu startar säsongen för kryssningen Stockholm by light, en tur med Cinderella II som bjuder både på fyra- eller sexrätters avsmakningsmeny och på Stockholms sevärdheter upplysta i höstmörkret. Båten har strålkastare på 80 000 watt som lyser upp Stockholms kajer, både i Mälaren och i Saltsjön. – Det är häftigt att se Stockholm från vattnet, särskilt i höstmörkret då det är så få andra båtar ute. Och utsikten blir magisk när man ser stans ljus lite på håll, med allt från stadshusets glittrande kronor till Stomatolskylten vid slussen, säger Cecilia Sandberg, produktchef på Cinderellabåtarna.

Kryssningen Stockholm by light startar den 16 september, och turen går tre gånger i veckan till den 27 november. Kryssningen tar tre timmar, och under tiden Stockholm glider förbi utanför matsalsfönstret hinner gästerna äta en avsmakningsmeny på fyra eller sex rätter. För den som har mer bråttom går det också att hoppa på i mitten av turen och äta en bit mat och ta ett glas i baren. Meny med inspiration från amerikansk bistro Stockholm by light går i år för fjärde året, och för varje säsong har konceptet slipats och förbättrats. Maten som serveras ombord lagas på plats i fartygets kök, och är komponerad av köksmästare Patrik Lindblad. Årets meny bjuder på smaker från den svenska maten, såväl som från medelhavet och USA. – Menyn är omväxlande och innehåller både pilgrimsmusslor, revbensspjäll och lingon. Jag har hämtat inspiration från den amerikanska bistrokulturen, rätterna ska kännas enkla och smakerna ska vara tydliga, säger Patrik. Till menyerna finns vinpaket som satts samman av fartygets vinansvarig Madeleine Sonnenfeld. Från Saltsjön till Mälaren Turen med Stockholm by light startar vid Strandvägen, åker förbi Djurgården genom Hammarby kanal till Mälaren. Där går färden bland annat till Riddarfjärden, förbi Stadshuset och Söder mälarstrand. Färden avslutas med en tur förbi Gamla stan och slottet. – En av höjdpunkterna på resan är slussningen i Hammarby sluss. Det är många passagerare som aldrig har slussat förut och tycker det är väldigt spännande, därför serveras förrätten först efter första slussningen för att inte störa matron, säger Cecilia Sandberg. Avgångar Stockholm by light 16 september – 27 november, onsdag- fredag Tur och retur Strandvägen kl 18.30- 21.30 Stadshusbron – Strandvägen kl 20.00-21.30 Pris: Kryssning och avsmakningsmeny 4-6 rätter 550-610 kr För mer information och pressbilder kontakta gärna: Cecilia Sandberg, produktchef Cinderella, 08-1200 42 05, 0708-94 76 63, cecilia.sandberg@stromma.se Linda Kardell, Vår pr-byrå, linda.kardell@varprbyra.se, 08-660 02 12, 0739-94 51 08 Cinderellabåtarna kör båttrafik och kryssningar i Stockholm och ingår i Strömma Turism & Sjöfart AB, ett snabbväxande rese-och turismföretag som främst fokuserar på upplevelser av olika slag. I Strömmagruppen ingår: Utflykter: Strömma Kanalbolaget, Cinderellabåtarna, Stockholm Sightseeing, City Sightseeing, Open Top Tours, Ekman Buss Flexibussitet, Interbus, Börjessons, Paddanbåtarna, Fjällexpressen Destinationer: Hemavan/Tärnaby, Riksgränsen, Vaxholms Kastell, Nya Älvsborgs Fästning, Göta Kanal Rederiet, Birka. Turoperatörer: FO-Ekman, SeaScape Tours, Nya Destination Stockholm, Lindholm Cruise Service, Stockholm á la Carte, Copenhagen á la Carte. Shipping: Lindholm Shipping, Svensson Shipping www.stromma.se