Pressmeddelande 2010-10-08 Kvalitetsfilmen får unik digital kanal

Report this content

Nu kan svenska filmälskare i Sverige njuta av bra film även utanför de svenska biosalongerna. Cinestar lanseras, ett VOD- och filmcommunity där medlemmar upptäcker, upplever och diskuterar kvalitetsfilm - utan att gå utanför dörren.

Majoriteten av de filmer som produceras i Sverige och i världen når aldrig de svenska filmdukarna. Därifrån kom iden om att skapa ett community, där svensk och internationell kvalitetsfilm görs tillgänglig för alla kombinerat med ett redaktionellt material som publiken kan integrera med. Med Cinestar skapas en plattform för både publik och producenter inom filmindustrin som håller öppet dygnet runt.

– Det produceras mer film i världen än någonsin samtidigt som likriktningen är större än någonsin. Årligen produceras ett stort antal filmer som är omöjliga att ta del av annat än via enstaka festivalvisningar och filmklubbar. Vi på Cinestar tycker att tiden är mogen för nya förhållanden, säger Patrick Sobieski, distributionschef på Cinestar. Cinestar erbjuder odödliga klassiker, filmfestivalernas guldkorn, blivande kultrullar från Asien och tänkvärda indie-dokumentärer. Alla ska ha något att se här.

I dag består Cinestars utbud till 40 procent av svenska produktioner. En siffra som med stor sannolikhet kommer att öka då Cinestar har samarbetsavtal Göteborg International Film Festival och Tempo Dokumentärfestival. Men ambitionen stannar inte vid digital distribution av svensk kvalitetsfilm.

– I dagsläget arbetar vi med ett antal distributörer, producenter och festivaler. Men framöver kommer vi att skriva avtal med nya rättighetsinnehavare och inte bara att fylla Cinestar med bra och unik film utan också se över möjligheterna till distribution via bio och dvd, fortsätter Patrick Sobieski.

I utbudet finns bland annat följande titlar hos Cinestar på VOD som är unika för Sverige:

• War, Love, God & Madness (Irak, 2008, Mohamed al Daradji, GIFF)
  • The Last Tightrope Dancer in Armenia (Armenien, 2010, Inna Sahakyan, Arman Yeritsyanm GIFF)
  • Buster (Sverige/USA, 2008, Lovisa Inserra)
  • Punches n Ponytails (Indien, Pankaj Rishi Kumar, GIFF)
  • Soul Boy (Kenya 2010, Hawa Essuman, Tom Tykwer, GIFF)
  • Kiss The Moon (Pakistan, Tyskland, 2009, Khalid Gill, GIFF)
  • Trapped Dream (senegal, Ubaka Joseph Ugochkwu, GIFF)
  • La Yuma (Nicaragua, 2009, Florence Jaugey, GIFF)
  • Opera Jawa (Indonesien, 2006, Garin Nugroho, GIFF)
  • Lonely Is The Night (Nigeria, Didi Cheeka, GIFF)

Cinestar finns på www.cinestar.se. Att registrera sig är gratis.

För mer information, kontakta:
Patrick Sobieski,
patrick@cinestar.se, +46 (0)70 39 40 135

Om Cinestar:
Cinestar är ett nytt distributionsbolag med starkt fokus på digital distribution samt den egna VOD plattformen Cinestar.se.