Cinis Fertilizer beviljas bygglov för produktionsanläggning i Köpmanholmen

Report this content

Cinis Fertilizer har beviljats bygglov för sin första produktionsanläggning i Köpmanholmen, söder om Örnsköldsvik. Produktionsanläggningen ska producera 100 000 ton fossilfritt och cirkulärt kaliumsulfat.

Cinis Fertilizer planerar byggnationen av sin första produktionsanläggning för fossilfritt och cirkulärt kaliumsulfat i Köpmanholmen, söder om Örnsköldsvik. Nu har bolagets bygglovsansökan beviljats av Samhällsbyggnadsnämnden i Örnsköldsviks kommun.

- Det beviljade bygglovet är en viktig milstolpe i etableringen av vår första produktionsanläggning. Vi ser fram emot att påbörja byggnationen av en anläggning för hållbar mineralgödselproduktion och bli en långsiktig aktör i Köpmanholmen, säger Jakob Liedberg, VD och grundare av Cinis Fertilizer.

- Vi ser mycket positivt på att Cinis Fertilizer beviljats bygglov. Det innebär att vi nu har tagit oss ett viktigt steg närmare slutmålet om en grön produktionsanläggning och många nya arbetstillfällen i kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande Per Nylén (S).

För mer information, vänligen kontakta:
Charlotte Becker, IR- och kommunikationsdirektör Cinis Fertilizer
charlotte@cinis-fertilizer.com
+ 46 730 37 07 07

Om Cinis Fertilizer
Cinis Fertilizer är ett svenskt greentech-bolag som kommer att producera ett miljövänligt mineralgödsel, kaliumsulfat (SOP), genom att återvinna industriavfall från massa- och pappersindustrin samt från tillverkning av elbilsbatterier. Den patentskyddade tekniken kommer att använda hälften så mycket energi som dagens produktionsmetoder och resultatet är ett fossilfritt mineralgödsel med nära noll koldioxidavtryck. Ett unikt och cirkulärt bidrag som möjliggör hållbart jordbruk. För mer information, besök www.cinis-fertilizer.com.