Delårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2024

CINIS ÄR NU I KONTINUERLIG PRODUKTION
Under andra kvartalet 2024, knappt 15 månader efter det första spadtaget, startade vi upp produktionen av miljövänligt kaliumsulfat med lågt koldioxidavtryck i Örnsköldsvik. En efterlängtad milstolpe och ett startskott för att sänka koldioxidavtrycket från gödselproduktion och på så sätt bidra till ett grönare jordbruk. Fokus under det andra kvartalet har legat på intrimning av anläggningen som nu kontinuerligt producerar vattenlösligt kaliumsulfat av hög kvalitet enligt kravspecifikationen. Den första leveransen har sålts till Van Iperen International och levererats vidare till slutkund. Stegvis kommer vi nu öka leveranserna.

April – juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till – MSEK (0,0)
  • Rörelseresultatet uppgick till -20,5 MSEK (-8,5)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -22,3 MSEK (-8,5)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,31 SEK (-0,12)
  • Kassaflödet från den löpande verksam­heten efter förändring av rörelsekapitalet uppgick till -38,6 MSEK (19,7)

Väsentliga händelser under kvartalet

• Sveriges första produktion av grönt mineralgödsel i industriell skala startades.
  • En officiell invigning av Cinis Fertilizers första produktionsanläggning hölls.
  • Års- och hållbarhetsredovisning 2023 publicerades.
  • Årsstämma i Cinis Fertilizer AB hölls den 23 maj 2024.

Januari – juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till – MSEK (0,0)
  • Rörelseresultatet uppgick till -34,2 MSEK (-14,2)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -36,5 MSEK (-13,2)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,50 SEK (-0,18)
  • Kassaflödet från den löpande verksam­heten efter förändring av rörelsekapitalet uppgick till -44,8 MSEK (19,6)

Väsentliga händelser efter kvartalet

• En första lastbilsleverans med kaliumsulfat skickades till kunden Van Iperen International.
  • Efter Northvolts förseningar har bolaget valt att revidera tidplanen för den planerade produktionsanläggningen i Skellefteå. Bolaget bedömer att Northvolts uteblivna natriumsulfatleveranser kommer att innebära merkostnader om cirka 25 MSEK 2024 samt att målet om en EBITDA-marginal överstigande 25 procent därmed inte nås för 2024.

STEG FÖR STEG ÖKAR VI LEVERANSERNA OCH VÅRT BIDRAG TILL ETT GRÖNARE JORDBRUK

I början av maj, knappt 15 månader efter det första spadtaget, startade vi upp produktionen av miljövänligt kaliumsulfat med lågt koldioxidavtryck. En efterlängtad milstolpe och ett startskott för att sänka koldioxidavtrycket från gödselproduktion och på så sätt bidra till ett grönare jordbruk. Nu har vi övergått i kontinuerlig produktion och den första leveransen har sålts till Van Iperen International och levererats vidare till slutkund.

Jag är otroligt imponerad av våra medarbetare som på ett inspirerande och lösningsorienterat sätt tagit sig an den krävande, men också enormt roliga, uppgift som det är att starta upp och trimma in en helt ny verksamhet och produktionsanläggning. Efter att ha byggt en helt ny anläggning på rekordtid hade vi och våra samarbetspartners höga förhoppningar om att även kunna trimma in den och komma upp i hög, kontinuerlig produktion på rekordtid. Där har vi tillsammans med våra tekniska leverantörer fått revidera planen efter att ha behövt hantera ett antal utmaningar, däribland smärre mekaniska problem och drift-störningar som nu är åtgärdade. Det är inget ovanligt när man startar den här typen av processanläggning och att lösa problem och hantera oplanerade händelser är vardag för alla oss som jobbar med att bygga ny industri och bryta ny mark.

Under en kritisk fas av intrimningen i juli drabbades vi av ett längre strömavbrott som inte kunde pareras på grund av att den redundansledning som beställts i projekteringsfasen ännu inte hade kommit på plats. Avbrottet innebar ett produktionsstopp under drygt tre veckor under vilket anläggningen genomgick en omfattande rengöringsprocess. Stoppet innebär att tidpunkten för förväntad kassaflödespositivitet flyttas fram några veckor. Produktionen är åter i gång och redan nu producerar vi kontinuerligt. Periodvis producerar vi även mycket nära anläggningens planerade kapacitet. Nästa steg i upprampningsplanen är att uppnå dessa höga produktionsnivåer kontinuerligt över tid. Våra medarbetare gör hela tiden nya framsteg för att trimma och förbättra driften. Vår kommunicerade produktionsvolym om 100 000 årston i Örnsköldsvik när upprampningen är klar inkluderar planerad nedtid för service och underhåll och motsvarar en tillgänglighet på cirka 85 procent.

De första produktionsintervallen levererade ett vattenlösligt kaliumsulfat av hög kvalitet som uppnådde alla kvalitetskrav. Nästföljande produktionsintervall upplevde vi en del mekaniska problem och driftstörningar, vilket är mycket vanligt när man trimmar in en ny anläggning, och kvaliteten under denna period blev av tillfredställande och säljbar kvalitet. Nu producerar vi kontinuerligt ett vattenlösligt kaliumsulfat av högsta kvalitet, helt enligt kravspecifikationerna, vilket har bekräftats av såväl egna analyser som ett externt laboratorium.

Första veckan i juli skickade vi en bulkbil med kaliumsulfat till Van Iperen då de ville testa produkten i sin förpackningsanläggning. För ändamålet skickade vi en provbatch av tillfredsställande kvalitet från intrimningen som vid lyckat utfall skulle kunna säljas till valda marknader. Testet var mycket lyckat och produkten har sålts vidare av Van Iperen. De volymer från intrimningen som inte kan säljas till ”high-tech”-segmentet kommer att säljas till andra marknader.

Efterfrågan på grönt mineralgödsel med lägre koldioxidavtryck är stort och tillsammans med Van Iperen blir vi först ut med ett kaliumsulfat som möter den efterfrågan. Den stora miljövinsten vi erbjuder kommer från den fossilfria produktionsprocessen som har väsentligt lägre energiförbrukning än dagens dominerande metod.

För att hantera den något längre inkörningsperioden och de ökade kostnaderna för natriumsulfat i uppstartsfasen har vi etablerat en ny kreditfacilitet för att säkerställa att vi kan ta oss till positiva kassaflöden utan nytt eget kapital.

I Hopkinsville, Kentucky, framskrider Ascend Elements byggnation i hög takt. Med lärdomarna från Northvolt följer vi Ascend Elements utveckling noga och inväntar ytterligare milstolpar i deras projekt innan vi sätter spaden i marken i USA. Vi har bevisat att vi kan bygga en produktionsanläggning för kaliumsulfat på kort tid och ser därför inget behov att göra några större investeringar innan vi ser att Ascend Elements kommit längre och vi själva genererat positiva kassaflöden. Vi senarelägger således produktionsstart i Hopkinsville till 2026.

Vår cirkulära idé – att omvandla industriella biprodukter till näringsrika gödningsmedel – handlar inte bara om att skapa en lönsam produkt; det handlar om att främja ett nytt sätt att tänka på processindustrin och kemikalieindustrin. Industrins gröna omställning sker inte över en natt men vår affärsmodell kommer redan i närtid att skapa lönsam tillväxt och ge våra samarbetspartners bättre möjligheter att nå sina mål för en hållbar framtid. Självklart hade vi velat vara längre fram redan idag, men att bygga och starta upp en ny industri tar tid. Vi ser dock ett enormt intresse runt om i världen för det vi gör. Att sjösätta ett industriprojekt så snabbt som vi har gjort är unikt och väcker stort intresse globalt. Cinis Fertilizer har redan visat att det är fullt möjligt att tillverka kaliumsulfat med en fossilfri produktionsmetod och tillsammans med våra samarbetspartners kommer vi etablera nya anläggningar. Vi för sedan en längre tid tillbaka konkreta och detaljerade diskussioner med flertalet aktörer inom den globala elbilsbatteri-industrin om etablering av nya samarbeten, vilka nu kommer att prioriteras upp ytterligare med bakgrund av förseningarna hos Northvolt. Vi jobbar även aktivt med flera massabruk som visat intresse för att återvinna restmaterial och tillsammans med dem arbetar vi fram tekniska lösningar som möjliggör detta. Våra långsiktiga mål ligger fast.

Vi har nu passerat den första tröskeln på Cinis Fertilizers resa. Vi har tagit oss från uppstartsfas och intrimning till kontinuerlig produktion som möjliggör lönsamhet, expansion och ytterligare produktionsanläggningar. Närmast ser jag fram emot att steg för steg öka leveranserna och vårt bidrag till ett grönare jordbruk.

Jakob Liedberg, VD

För fullständig rapport, se bifogad fil.

För mer information, vänligen kontakta:

Jakob Liedberg, VD
jakob@cinis-fertilizer.com
0768 58 12 86

Charlotte Becker, IR- och kommunikationsdirektör
charlotte@cinis-fertilizer.com
0730 37 07 07

Henrik Andersson, CFO
henrik@cinis-fertilizer.com
0705 70 87 53

Denna information är sådan information som Cinis Fertilizer är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 augusti 2024, klockan 08.00 CET.

Om Cinis Fertilizer
Cinis Fertilizer är ett svenskt greentech-bolag som producerar ett miljövänligt mineralgödsel (kaliumsulfat), bland annat genom att återvinna restströmmar från tillverkning av batterier och batterimaterial samt från massaindustrin och övrig industri. Den patentskyddade tekniken kommer att använda hälften så mycket energi som dagens produktions­metoder och resultatet är ett mineralgödsel med lågt koldioxidavtryck. Ett unikt och cirkulärt bidrag som möjliggör hållbart jordbruk. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. För mer information, besök www.cinis-fertilizer.com.