Cinnober får EU-finansiering för utveckling av risk- och clearingsystem till banksektorn

Europeiska kommissionen har offentliggjort att Cinnober valts ut i ett finansieringsprogram med syfte att bland annat främja europeiska innovationer. Det svenska bolaget kommer erhålla delfinansiering av ett utvecklingsprojekt, med målsättningen att anpassa Cinnobers risk- och clearingsystem till europeiska och internationella banker.

— Genom vår satsning på realtidsclearing har Cinnober varit en drivande kraft i ett paradigmskifte inom den internationella börs- och clearingsektorn, säger Cinnobers vd Veronica Augustsson. Det är mycket positivt att EU-kommissionen delar vår uppfattning kring vilken enorm potential det finns i att nyttja denna innovativa teknologi även inom bankvärlden.

Baserad på Cinnobers befintliga erbjudande gentemot börser och clearinghus, kommer den nya lösningen förse banker och deras kunder med möjligheten att i realtid erhålla en fullständig överblick av sin riskexponering på olika marknader. Genom att teknologin hanterar samtliga handlade tillgångsklasser, samt handel som sker såväl på som utanför en börs, möjliggörs effektivare kapitalanvändning och operationella effektiviseringar.

Totalt har EU-kommissionen mottagit 580 projektförslag involverande 785 små och medelstora bolag inom ett finanseringsprogram kallat Horizon 2020 SME Instrument Phase 2. Av dessa har nu 78 bolag valts ut, vilka kommer att erhålla upp till 2,5 miljoner Euro i finansieringsstöd för sina respektive projekt. I urvalet ingår sammanlagt sex svenska bolag och EU-kommissionen planerar att teckna formella finansieringsavtal inom fyra veckor.

— Konkurrensen har varit stenhård och det är givetvis en stor framgång för oss att ha vunnit detta förtroende, fortsätter Augustsson. Det är banbrytande att kunna hantera bankens clearingverksamhet för kunders räkning med samtliga marknader integrerade i ett system och riskhantering i realtid. Bankerna står inför utmaningar att hantera omfattande nya regleringar som är under införande på de finansiella marknaderna. Vår lösning ser till de nya behoven och ger stora möjligheter till effektivitetsvinster, förbättrad riskhantering och tjänsteutveckling.

Utvecklingsprojektet kategoriseras av kommissionen som Open Disruptive Innovation Scheme och anses karaktäriseras av High Market Potential, High Potential for Disruptiveness samt Potential for Fast Growth.

Cinnober är en oberoende och världsledande leverantör av finansiell teknologi till framförallt börser och clearinghus. Kundlistan består av globala aktörer med extrema krav på pålitlighet, kvalitet och prestanda. Under det senaste halvåret har Cinnobers teknologi för realtidsclearing produktionssatts hos stora kunder såsom BM&FBOVESPA i São Paulo och LME Clear i London. Bolaget har under senare tid breddat målgruppen till att även inkludera banker och större mäklarhus, genom att erbjuda nischade lösningar baserade på sin framgångsrika börs- och clearingteknologi.

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Eurex, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, SEB och Stock Exchange of Thailand.
Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor.
För ytterligare information, www.cinnober.com