Cinnober och BM&FBOVESPA driftsätter världens största clearingprojekt

Möjliggör riskhantering i realtid och bättre kapitalutnyttjande

Det svenska finansiella IT-bolaget Cinnober och den brasilianska börsen BM&FBOVESPA har driftsatt den första delen i det omfattande prestigeprojekt, som gör börsen till en av de modernaste i världen. Fas ett i jätteprojektet, som i sin helhet ska migrera börsens fyra nuvarande clearinghus till en gemensam plattform, avser derivathandeln. Projektet utmärker sig från såväl ett kapacitets- som funktionalitetsperspektiv och möjliggör bland annat hantering av risk i realtid.

BM&FBOVESPA är en av världens absolut största börsgrupper och ledande i Latinamerika, med en marknadsandel av handeln söder om USA på 80-90 procent. För cirka två år sedan gick börsen ut med att man valt Cinnober som teknikpartner för sitt stora clearingprojekt. Resultatet av den affären är det nya systemet som nu driftsatts, vilket baseras på Cinnobers lösning TRADExpress RealTime Clearing.

— Det här är ett banbrytande samarbete som resulterat i ett av världens mest innovativa och sofistikerade clearingsystem, kommenterar Cicero Vieira, Chief Operating Officer på BM&FBOVESPA. Vårt nya system är något av en revolution för hela den brasilianska finansmarknaden och innebär att vi kan introducera nya instrument mycket snabbare framöver. Dessutom erbjuder det nya systemet stora fördelar för våra kunder, så som förstärkt riskhantering, reducerade kostnader och bättre kapitalutnyttjande.

Nästa fas i projektet avser aktiehandeln, och därefter följer övriga tillgångsklasser. När det mångåriga projektet i São Paulo är slutfört kommer systemet att hantera samtliga instrument som handlas hos den brasilianska storbörsen, inklusive aktier, derivat, obligationer och råvaror. Dessa kommer även att integreras och effektiviseras med en gemensam så kallad collateral pool, vilket hanterar alla ställda säkerheter som krävs. BM&FBOVESPA bedömer att aktörerna på den brasilianska finansmarknaden kommer att kunna frigöra motsvarande cirka 6—7 miljarder svenska kronor med Cinnobers clearinglösning.

— Brasilien är ett föregångsland inom clearing och riskhantering, säger Cinnobers vd Veronica Augustsson. Med den nya infrastrukturen, som hanterar risk i realtid, har man i Brasilien satt fingret direkt på pulsen på ett sätt som andra marknader bara kan drömma om. Den brasilianska börsen har definitivt en världsledande position genom sitt strategiska arbete med framtidens riskhantering.

Plattformen har initialt kapacitet att hantera över tio miljoner transaktioner per dag samt mer än tolv miljoner konton, vilket krävs på en marknadsplats som tillhör en av världens fem största.

— Vår satsning på att erbjuda clearinglösningar med realtidskapacitet är sprunget ur Lehman-kraschen och de stora utmaningar som branschen har att förhålla sig till, exempelvis den allt snabbare handeln, fortsätter Veronica Augustsson. Vi insåg i ett tidigt skede att realtidsclearing skulle komma att bli nästa viktiga steg inom börs- och clearingbranschen och idag har vi flera pågående clearingprojekt med stora aktörer som exempelvis London Metal Exchange och Johannesburg Stock Exchange.

BM&FBOVESPA bildades 2008, då brasilianska Mercantile & Futures Exchange (BM&F) och São Paulo-börsen (Bovespa) gick samman. Börsen erbjuder bland annat handel i aktier, obligationer, derivat, råvaror och ränteprodukter samt en uppsjö av kringtjänster.

Head of Corporate Communications
Tel. +46-73 403 12 39
Gustavo Farinelli
Press Relations Associate Director