Cinnober rekryterar Patrick Tessier som COO till nytt dotterbolag

Chief Operating Officer med gedigen erfarenhet från toppositioner inom globala investmentbanker

Cinnober tillkännagav nyligen bildandet av ett nytt dotterbolag som ska erbjuda teknologi och tjänster för realtidsclearing till internationella storbanker. Bolagets lösningar kommer att modernisera driften av så kallade client clearing-tjänster, ett affärsområde som är hårt pressat av nya regleringar, hårdare kapitalkrav och höga kostnader för gammal teknologi.

Cinnober har nu rekryterat Patrick Tessier som Chief Operating Officer (COO) för det nya dotterbolaget. Tessier tillträder denna vecka och kommer närmast från Citi där han var Global Head of Futures and OTC Clearing Operations. Dessförinnan var han verksam på UBS Investment Bank som EMEA Head of ETD Operations. Tidigare har han även arbetat som CEO London Northern Europe på GL Trade samt European Head of Listed Derivatives Operations på Credit Suisse.

Tessier kommer att vara baserad i London tillsammans med ett team av experter inom clearing, back office och riskhantering. Mjukvaruutvecklingen kommer främst att ske i Sverige där Cinnober har sina två största kontor.

”Det känns jättekul att få välkomna Patrick till Cinnober-familjen", säger Veronica Augustsson, VD på Cinnober. "Han för med sig ovärderlig erfarenhet och kunskap med sin bakgrund på toppositioner inom flera globala investmentbanker. Han delar vår uppfattning att bankerna har en enorm potential att förbättra sina erbjudanden och bli mer effektiva med vår realtidslösning."

Cinnober är den världsledande, oberoende leverantören av finansiella system till börser och clearinghus. Det nya dotterbolaget kommer att anpassa Cinnobers prisbelönta clearing-teknologi till internationella investmentbanker och mäklarhus. Lösningen gör det möjligt för bankerna att, i realtid, få en samlad överblick av sin riskexponering i olika tillgångsslag, gentemot olika slutkunder och clearinghus.

Två år i rad (2015 och 2016) har den underliggande clearing-teknologin från Cinnober blivit utnämnd till årets Post-Trade Initiative av den London-baserade finanstidningen Financial News.

Bland Cinnobers kunder finns stora börser med extrema krav på tillförlitlighet och prestanda, såsom Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, NYSE, och Stock Exchange of Thailand.

Se även: Cinnober utökar satsningen på realtidsclearing för banker (9 november, 2016).

Head of Corporate Communications
Tel. +46-73 403 12 39

Om Cinnober
Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand. Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor. För ytterligare information om Cinnober och bolagets verksamhet, se www.cinnober.com