Cinnobers styrelse har beslutat att genomföra en riktad nyemission om högst 180 MSEK

EJ FÖR DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, KANADA, HONGKONG, JAPAN, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA ELLER AUSTRALIEN ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA REGISTRERINGS- ELLER ANDRA ÅTGÄRDER UTÖVER DEM SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

Styrelsen för Cinnober Financial Technology Aktiebolag (publ) (”Cinnober” eller ”Bolaget”) har beslutat, under förutsättning av extra bolagsstämmas godkännande, att genomföra en riktad nyemission av 692 307 nya aktier, vilket tillför Bolaget högst 180 MSEK före avdrag för emissionskostnader.

Avsikten att genomföra en riktad nyemission offentliggjordes den 22 februari 2017 efter börsens stängning. Styrelsen har nu beslutat, under förutsättning av extra bolagsstämmas godkännande, om en sådan emission till ett antal svenska kvalificerade investerare utanför Bolagets befintliga ägarkrets, bland annat Nordea Fonder, Handelsbanken Fonder och Creades, samt den befintliga aktieägaren Swedbank Robur Ny Teknik, på grundval av en accelererad bookbuilding-process genomförd av Bolagets finansiella rådgivare. Bolaget avser att offentliggöra kallelse till extra bolagsstämma inom kort.

Aktierna kommer att emitteras till en teckningskurs om 260 kronor per aktie. Totalt kommer 692 307 nya aktier att emitteras, vilket innebär att Bolaget tillförs högst 180 MSEK före emissionskostnader.

Den 22 februari 2017 offentliggjorde Cinnober att man avser expandera och inom en 24-månadersperiod dela ut det helägda dotterbolag som är verksamt med realtidsclearing för banker (”Dotterbolaget”). Kapitaltillskottet från nyemissionen avses användas till finansiering av Dotterbolaget. Skälet till att avvika från aktieägarnas företrädesrätt genom den riktade nyemissionen är att bredda Bolagets institutionella ägarbas samt tillvarata möjligheten att på fördelaktiga villkor skyndsamt säkra finansiering till utvecklingen av Dotterbolaget.

”Emissionen säkerställer att vi kan kommersialisera den möjlighet vi ser inom marknaden för realtidsteknik. Samtidigt kan vi glädjande konstatera att emissionen breddar vår ägarbas med flera högkvalitativa nya aktieägare” säger Veronica Augustsson, vd för Cinnober.

Om den riktade nyemissionen godkänns kommer den medföra att antalet aktier i Cinnober ökar med 692 307 från 6 784 728 till 7 477 035 och att aktiekapitalet ökar med 692 307 kronor från 6 784 728 kronor till 7 477 035 kronor, vilket resulterar i en utspädning för Cinnobers befintliga aktieägare om cirka 9,26 procent efter nyemissionen.

Vissa av bolagets största aktieägare, vilka tillsammans innehar aktier motsvarande cirka 50 procent av rösterna i Bolaget, har åtagit sig att rösta för beslut om nyemissionen på den extra bolagsstämman.

SEB Corporate Finance, Skandinaviska Enskilda Banken AB har varit finansiell rådgivare och Hamilton Advokatbyrå KB har varit legal rådgivare i samband med emissionen.

Veronica Augustsson
vd
Cinnober Financial Technology Aktiebolag (publ)
Tel. 08 503 047 00
veronica.augustsson@cinnober.com

Om Cinnober Financial Technology Aktiebolag (publ)
Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand. Utöver den ledande positionen inom börsteknologi finns hos bolaget en långsiktig ambition att vidga erbjudandet mot en större målgrupp, genom att även anpassa teknologin för banker och mäklarhus. Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor. För ytterligare information om Cinnober och bolagets verksamhet, se www.cinnober.com

Denna information är sådan information som Cinnober Financial Technology AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 februari 2017 kl. 01:15 CET.

VIKTIG INFORMATION
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, konvertibler eller andra värdepapper i Cinnober. Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Hongkong, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika eller Australien eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.