[Omsändning] Delårsrapport - Cinnober Financial Technology AB (publ)

2018-01-01 – 2018-09-30

[Omsändning med länk till rapporten]

Tredje kvartalet i korthet

• Nettoomsättningen uppgick till 89,8 MSEK, en ökning med 4,9% jämfört med samma kvartal föregående år och en ökning med 2,5% jämfört med föregående kvartal. Merparten av omsättningstillväxten under kvartalet berodde på en positiv valutaeffekt. Den underliggande kostnadsbasen uppgick till 101,8 MSEK, en minskning med 10,0% jämfört med samma kvartal föregående år och en minskning med 20,6% jämfört med förgående kvartal.
  • Justerad EBITDA uppgick till -8,2 MSEK, en förbättring från -18,6 MSEK i Q3/17 och -31,4 MSEK i Q2/18. Koncernens kärnverksamhet rapporterade en justerad EBITDA om 15,9 MSEK i Q3/18 (det bästa kvartalet hittills det här årtiondet), efter att ha rapporterat justerad EBITDA om 1,9 MSEK respektive 3,4 MSEK i Q1/18 och Q2/18.
  • Det pågående arbetet mot att nå lönsamhet accelererade under Q3/18 med fortsatt intensivt fokus på kostnadskontroll och självfinansiering. Den 30 september 2018 hade Cinnober 92,4 MSEK i kassan, att jämföra med 99,0 MSEK per den 30 juni 2018.
  • Ökad tilltro till att uppnå prognoser: Cinnobers målsättning är att nå en positiv justerad EBITDA under 2019 och 20% i justerad EBITDA-marginal under 2020.
  • Den 14 september lade Nasdaq fram ett offentligt uppköpserbjudande till Cinnobers aktieägare och teckningsoptionsinnehavare om att överlåta samtliga sina aktier och teckningsoptioner i Cinnober till Nasdaq mot ett kontant vederlag om 75 kronor per aktie och 85 kronor per teckningsoption. Acceptperioden för erbjudandet inleddes den 29 oktober 2018 och avslutas den 14 december 2018, med förbehåll för eventuella förlängningar. Erbjudandets fullföljande är villkorat av sedvanliga villkor.
  • Den 13 augusti utsåg Cinnober Peter K. Lenardos till vd och koncernchef och den 4 september utsågs Fredrik Nihlén till ekonomichef för koncernen.
  • Efter kvartalets utgång tillkännagav Cinnober den 5 november att Bitstamp, en ledande kryptovalutabörs, valt Cinnober för att leverera ett handelssystem för kryptovalutor. Affären kategoriseras som medelstor.*
    *Se ”Commercial definitions” på sida 20 i delårsrapporten.

”Det tredje kvartalet har varit händelserikt för Cinnober, vilket resulterat i att priset på vår aktie ökat med 52% under perioden. Det gläder mig att i min andra kvartalsrapport som vd för Cinnober kunna rapportera att våra ansträngningar att omfokusera och effektivisera koncernen i stort sett är slutförda, vilket har resulterat i en tydlig kursändring mot lönsamhet. Icke desto mindre kvarstår vårt fokus på kostnadskontroll och självfinansiering. Vår kassa, i kombination med fortsatt effektivisering av rörelsekapital och förväntat minskande rörelseförluster, gör att vi inte har något behov av extern finansiering. Givet Cinnobers finansiella resultat för det tredje kvartalet och utvecklingen hittills under det fjärde kvartalet, står vi fast vid målsättningen att nå en positiv justerad EBITDA under 2019 och 20% i justerad EBITDA-marginal under 2020. Vår tilltro till att uppnå dessa mål har stärkts,” säger Peter K. Lenardos, vd och koncernchef, Cinnober Financial Technology AB.

Delårsrapport konferenssamtal
Ett konferenssamtal med webb-presentation kommer att hållas:

• Tid: Torsdag den 8 november, 2018 klockan 10.00 CET
  • Klicka här för att se webcast:en.
  • Telefonnummer för att ringa in till konferensen:
    • Storbritannien: +44 203 008 9802
    • Sverige: +46 8 566 426 64
    • USA: +1 855 753 2236
  • Klicka här för ytterligare information.

Bilaga: Delårsrapport 2018-01-01 - 2018-09-30

Denna information är sådan som Cinnober Financial Technology AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 november 2018, klockan 08:00.

Cinnobers delårsrapporter publiceras på engelska. Årsredovisningen publiceras både på engelska och svenska.

Cinnobers aktie är noterad på NASDAQ First North (CINN, ISIN: SE0010023556, LEI: 529900596KTN6Q8T7576). FNCA är bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information kontakta
Peter K. Lenardos, vd och koncernchef, tel +46 8 503 047 00, peter.lenardos@cinnober.com