• Cinnober/

Europeiska BOAT-projektet driftsatt i skarpt läge: Svenskt samarbete kring teknikplattform för nytt europeiskt börssystem

Report this content

Svenska Cinnober har blivit en central aktör när internationella finansaktörer bygger upp nya oberoende börser, i såväl Europa som Nordamerika. Det första europeiska projektet inom detta område, BOAT, har nu satts i drift, med högt ställda krav på tillförlitlighet, prestanda och kapacitet. I detta arbete har Cinnober samarbetat med en annan svensk uppstickare, Cypoint IT Services, som ansvarar för projektets infrastruktur, datahallar och kommunikation.

Projektet BOAT initierades september 2006 av nio ledande investmentbanker (ABN AMRO, Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, HSBC, Merrill Lynch, Morgan Stanley och UBS) och syftar till att bygga en plattform för rapportering av affärer som görs utanför de nationella börserna. Bakgrunden är ett EU-direktiv (MiFID) som öppnar upp nya möjligheter att handla i finansiella instrument, oberoende av de nationella börserna. Direktivet, som syftar till att få ned transaktionskostnaderna på Europas finansmarknader, började gälla den 1 november i år och BOAT är det första projektet som sjösatts med stöd av de nya reglerna.

Det tekniska arbetet med plattformen har pågått under hela 2007 och det har letts av svenska Cinnober. Cinnober erbjuder högpresterande system för marknadsplatser som bygger på den JAVA-baserade plattformen TRADExpress. Bland kunderna finns AMEX (the American Stock Exchange), the Chicago Board Options Exchange, Liffe NYSE Euronext, the London Metal Exchange, Milanobörsen (Borsa Italiana) och de nya oberoende marknadsplatserna Turquoise (europeiskt konsortium) och Alpha Trading Systems (nordamerikanskt konsortium).

”Nu ritar vi om börskartan”
”BOAT gick i skarp produktion den 1 november och den första tiden i full drift har visat att systemet mer än väl klarar de högt ställda kraven. Såväl projektets storlek som strategiska betydelse för marknadsplatsbranschen gör detta till en milstolpe i Cinnobers verksamhet. Nu är vi med och ritar om börskartan i världen”, säger Jan Arpi, vd Cinnober.

I driften av BOAT samarbetar Cinnober med svenska Cypoint IT Services. Cinnober har ett mångårigt samarbete med Cypoint kring lösningar för Liffe NYSE Euronext, Milanobörsen, norska laxbörsen Fishex med flera och valde att luta sig mot Cypoints kompetens för att tillsammans lösa design av infrastruktur och kommunikation samt drift och support av plattformen till BOAT. Cypoint har ett delegerat ansvar för infrastruktur, datahallar och kommunikation. Företagen bemannar tillsammans support med personella resurser i såväl London som Stockholm. För att möta BOAT-konsortiets högt ställda krav på tillgänglighet, prestanda och kapacitet nyttjas såväl datacenters som kommunikation parallellt från två oberoende operatörer.

Design av lösningen påbörjades för drygt ett år sedan och systemet har testats och utvärderats sedan i juni. Totalt omfattar infrastrukturen cirka 250 CPU-kärnor, 25TB lagring och ett 100-tal kommunikationslänkar.

”Vårt samarbete är ett bra exempel på att man under rätt samarbetsformer kan erbjuda komplexa och storskaliga lösningar utan att vara en särskilt stor aktör. Vi har i stället kunnat fokusera på våra respektive kärnkompetenser och tillsammans levererat en lösning i stark global konkurrens. Jag tror att just funktionsorienterat samarbete kommer att bli allt vanligare i framtiden. Utmaningen ligger i att samordna processer och definiera ansvarsgränser, något som vi hanterat genom att etablera en virtuell organisation som spänner över företagsgränserna”, säger Magnus Isaksson, vd Cypoint IT services.