Extrem tillväxt bland de börsnoterade konsultbolagen under Q2

Efter fem kvartal i rad med negativ tillväxt för de börsnoterade konsultbolagen vände tillväxten spikrakt uppåt under Q2 2021. En stark marknad, i kombination med mängder av förvärv, gjorde att medelbolaget växte med hela 16,3 procent under kvartalet. Detta visar Cinodes sammanställning av Q2-rapporterna för de svenska börsnoterade konsultbolagen.

Konsultbranschen drabbades hårt av den inledande fasen i pandemin. Men redan under förra hösten började marknaden sakteligen komma tillbaka. Under 2021 har det gått närmast spikrakt uppåt med nya projekt och uppdrag. Bolagen har rekryterat och framför allt är aktiviteten gällande förvärv stor.

– En tredjedel av de börsnoterade konsultbolagen visar tillväxtsiffror över 20 procent under det andra kvartalet, vilket är extremt. Den starka marknaden jämfört med pandemiåret 2020 är såklart en del av förklaringen. Dessutom har vi redan sett fler förvärv under 2021 jämfört med under hela förra året, säger Mattias Loxi, medgrundare och marknadsansvarig på Skills Management-plattformen Cinode.

Rörelsemarginalen har stigit hos två tredjedelar av konsultföretagen. En arbetsdag mer än förra året och den starka marknaden påverkar i positiv riktning. Många konsultbolag har även lyckats minska kostnaderna och bli mer effektiva. Antalet medarbetare är nu fler än innan pandemin tog fart.

– Konsultföretagen vittnar över lag om en stark marknad. Vi ser även ett stort fokus på rekrytering hos konsultföretagen där det redan börjar bli tufft att få tag i rätt kompetens. Att arbeta med sitt nätverk av underkonsulter och partners blir alltmer avgörande för den fortsatta tillväxten, säger Mattias.

Ta del av infografen över de börsnoterade konsultbolagens Q2-rapporter för 2021.