Konsultföretagen som är jämställda 2024

För tionde året i rad granskar Cinode andelen kvinnor inom de svenska konsultföretagen. Undersökningen görs för att belysa vikten av att attrahera fler kvinnor och inspirera branschen till att aktivt arbeta för ökad jämställdhet

Genomsnittet över andelen kvinnor i undersökningen ligger kvar på 34 procent. Innovationsföretagen rapporterar om 35 procent 2022 medan TechSverige rapporterar om 32 procent kvinnor (2023).

- Branschen är fortfarande mansdominerad och kommer troligtvis vara det även framöver. Vi ser att unga kvinnors intresse för it- och techbranschen minskar samtidigt som utvecklingen inom teknologin sker snabbare än någonsin. I rapporten “Unga kvinnor och tech 2024” framgår bland annat att andelen kvinnor som lockas av att arbeta inom it/tech inte ökat de senaste åren och andelen som inte alls är lockade har till och med stigit, säger Mattias Loxi, medgrundare av Cinode som är den ledande plattformen för konsultföretag.

Jämställda konsultbolag

Complyit (76 procent) och Antrop (68 procent) är konsultbolagen med högst andel kvinnor. De utgör viktiga förebilder och inspiratörer för såväl män som kvinnor.

Titeln och äran att få publicera badgen “Jämställt konsultbolag” tilldelas konsultbolag med mellan 40 – 60 procent andel kvinnor.

- I år delar vi ut Badge till de bolag som uppnått statusen “Jämställt konsultbolag”. I år tilldelar vi utmärkelsen till 17 konsultföretag, Frontit, Influence, MUM Group, Cordial, Technogarden, BTS Group, Ekan Management, Trivector, Sigholm, Plantvision, Iterio, Elvenite, ARC Arise Consulting, Tyréns, Zington, Time People Group samt Norconsult, fortsätter Mattias.

Styrelsens sammansättning

I undersökningen har Cinode även tittat på styrelsens sammansättning när det gäller kvinnor och män.

- I 14 av bolagen är minst hälften av styrelsemedlemmarna kvinnor, vilket faktiskt är fyra färre bolag jämfört med förra året. Och mer än var tredje bolag har minst 40 procent kvinnor. Genomsnittet för styrelsen är oförändrad på 31 procent, avslutar Mattias Loxi.

Hela listan på andelen kvinnor i svenska konsultföretag går att se här.

Co-founder/CMO
+46 73-514 21 70

Who knows what, who’s available, what can I sell? Cinode is the all-in-one Saas-platform that boost consultancy's growth by giving crucial insights into sales, delivery, and skills.

“Cinode is the best solution on the market for consulting companies” - Jami Sjöblom Sales Director, Nitor.

Cinode, established in Stockholm in 2010, has emerged as the leading Saas-platform for consultancy firms in the Nordics. Cinode enhances growth and profitability. It provides essential insights into sales, delivery, and skills, helping nearly 300 customers streamline operations. The platform's capabilities include quick client response times, optimized utilization, and transparent information for informed decision-making.

Apart from boosting internal efficiency, Cinode connects you to an expansive network of over 7000 consultancies. This network facilitates collaboration around deals and skills.

Learn more at https://cinode.com/en/