Konsultkollen 2022 – Konsultbolagen visade rekord i tillväxt och lönsamhet

Konsultbolagen hade ett riktigt starkt år 2021. Rörelsemarginalen och tillväxten låg på rekordnivåer. Nästan hälften av bolagen växte med över 10 procent. Detta visar nya Konsultkollen 2022 som jämför över 250 svenska konsultbolag, med mer än 15 medarbetare, inom tillväxt, omsättning, antalet medarbetare och marginal.

Mediantillväxten för konsultbolagen låg på 9,4 procent under 2021, vilket är den högsta tillväxten sedan Konsultkollens start 2013. Detta står i stark kontrast till pandemiåret 2020, då mediantillväxten endast var 0,6 procent.

– Under 2021 såg vi en fantastisk tillväxt och en efterfrågan som är större än utbudet av konsulter, säger Mattias Loxi, medgrundare av Cinode och Konsultpodden samt driver Sveriges största blogg och nyhetsbrev om konsultbranschen.

Snabbast växande konsultbolag är The Stellar Collective, med en tillväxt på över 1000 procent. De gick från en omsättning på 8,7 MSEK till hela 97,5 MSEK. På andra plats hittar vi Solita Sverige, som toppade förra årets lista. Även One group, Conoa, GreatIT och SolidX har samtliga mer än fördubblat bolagens omsättning under året.

Konsultbolagen stärkte sina marginaler

– Hög beläggning, prisökningar, uteblivna konferenser och fysiska möten samt effektivare digitala arbetssätt har gjort konsultbolagen lönsammare, säger Mattias.

Konsultbolagen stärkte sina marginaler under året till 8,8 procent, jämfört med 7,8 året innan. Högst marginal i branschen hade Helseplan, Cupole, XLENT och Transformant.

– De små och yngre konsultbolagen visar både snabbast tillväxt och högst marginaler. Börsnoterade konsultbolag har samtidigt vuxit på medarbetarsidan, framförallt genom många förvärv, avslutar Mattias.

Hos Cinode, den ledande Saas-plattformen inom Skills Management, återfinns hela listan med alla bolagens omsättning, antalet medarbetare, vinst samt rörelsemarginal.

Om Cinode

Cinode är Sveriges ledande leverantör av smarta verktyg och affärsstöd specifikt utvecklade för konsultföretag inom IT-, teknik- och managementkonsulting. Företaget lanserade 2015 molntjänsten Cinode. Idag finns specialutvecklade moduler för kompetensinventering, säljstöd integrerat med leverans- och beläggningsplanering, rekrytering samt effektiv hantering av partners och underkonsulter. Besök www.cinode.com för mer information.