• Cinode AB/

Rekordhög tillväxt bland de börsnoterade konsultbolagen men kompetensgapet är påtagligt

Konsultbranschens tillväxt har slagit rekord under det tredje kvartalet 2021. Tillväxten hos en tredjedel av de börsnoterade konsultbolagen är över 20 procent och medianföretaget presenterar en omsättningsökning på hela 13,4 procent jämfört med förra året. Detta visar sammanställningen av Q3-rapporterna från Cinode.

Pandemin resulterade i fem kvartal med negativ tillväxt. Återhämtningen har dock skett betydligt snabbare än väntat, både under andra och nu även det tredje kvartalet som visat på rekordhög tillväxt. Framför allt gäller det it-konsultbolagen som gynnas kraftigt av digitaliseringen. Samhällskonsulterna har haft en något mer utmanande marknad.

– Konsultbranschen är riktigt het med en väldigt stark efterfrågan, mängder av förvärv och en arbetsmarknad som präglas av kompetensbrist. En tredjedel av konsultbolagen visar en fantastisk tillväxt med över 20 procent under kvartalet, säger Mattias Loxi, medgrundare och marknadsansvarig på Skills Management-plattformen Cinode.

Två av tre konsultbolag har ökat sina marginaler under perioden med hög beläggningsgrad. Hälften av konsultbolagen har vuxit på medarbetarsidan.

– Kompetensgapet mellan utbud och efterfrågan på kompetens hos konsultbolagen blir alltmer påtagligt. Även om hälften av företagen har vuxit i antalet medarbetare hade nog de flesta önskat växa ytterligare. Det blir svårare att attrahera men även behålla sina medarbetare. Att växa sitt nätverk med partners och underkonsulter utgör också en nyckel framåt, säger Mattias Loxi.

Ta del av infografen över de börsnoterade konsultbolagens Q3-rapporter för 2021.