Rekordmarginaler och tillväxt i konsultbranschen

Tillväxten fortsätter att nå rekordnivåer i konsultbranschen under det första kvartalet. Under det första kvartalet växte de börsnoterade konsultbolagen med i snitt hela 19 procent. Även rörelsemarginalen befann sig på toppnivåer.

Tillväxten och marginalen fick sig dock en skjuts tack vare att årets kvartal innehöll två arbetsdagar fler jämfört med motsvarade kvartal under föregående år. Däremot tampades många företag med hög sjukfrånvaro i början av året.

- Efterfrågan i konsultbranschen har inledningsvis varit väldigt hög, inte minst inom digitalisering. Uppdragsförfrågningarna hos exempelvis Ework har gått upp med 30 procent. Bolagen visar både väldigt höga tillväxttal, som dels är drivet organiskt men även genom förvärv. Samtidigt har marginalerna stärkts, säger Mattias Loxi, medgrundare och marknadsansvarig på Skills Management-plattformen Cinode.

Fyra av fem bolag har vuxit i antalet medarbetare

Mest växte Exsitec, Knowit och DevPort. De två förstnämnda företagen lyckades kombinera en hög organisk tillväxt med flera förvärv. Fyra av fem konsultbolag stärkte sin rörelsemarginal under Q1 och fler arbetsdagar är en stark bidragande faktor. Bäst marginaler visade Eurocon, Prevas samt B3 Consulting Group.

- Rekrytering och hög personalomsättning har varit de svåraste utmaningarna för konsultbolagen. Under första kvartalet ser vi dock att fyra av fem konsultbolag har vuxit på medarbetarsidan. Kompetensgapet är en realitet och det blir allt viktigare att även skapa ett nätverk av extern kompetens, säger Mattias Loxi.

Ta del av infografen över de börsnoterade konsultbolagens Q1-rapporter.