Rekordtillväxt för konsultbranschen

Fler än hälften av de börsnoterade konsultbolagen visar tillväxtsiffror på över 20 procent under det senaste kvartalet. Medeltillväxten är hela 25 procent under Q4 och 15 procent för helåret 2021, vilket är det högsta sedan millenniumskiftet. Marknaden är väldigt stark inom de flesta segmenten och flera förvärv har genomförts. Utmaningen framöver är att attrahera och behålla sin kompetens.

Detta visar Cinodes sammanställning av Q4- och helårsrapporterna.

Utmaningarna handlar nu istället om kompetensbristen. Det är svårare att attrahera nya medarbetare, men även att behålla sin personal.

– Det är en makalös tillväxt vi ser hos de börsnoterade konsultbolagen. Tillväxten främjas av tre faktorer; pandemin som drabbade konsultbranschen hårt under 2020, förvärv och en urstark efterfråga, framförallt drivet av digitaliseringen, säger Mattias Loxi, medgrundare och marknadsansvarig på Skills Management-plattformen Cinode.

Exsitec, Knowit och Prevas har vuxit mest. Rörelsemarginalerna ökar också hos över hälften av bolagen. Räknar vi bort de statliga stöden från förra året är siffran betydligt högre. Softronic, Prevas och Semcon har högst marginal.

– På medarbetarsidan har två av tre konsultbolag ökat styrkan, dock inte i samma takt som omsättningsökningen. Många bolag bekräftar att det är en stor utmaning att attrahera rätt kompetens och samtidigt behålla sina medarbetare. Kompetensgapet är en realitet och det blir allt viktigare att även skapa ett nätverk av extern kompetens, säger Mattias Loxi.

Ta del av infografen över de börsnoterade konsultbolagens Q4-rapporter och bokslutskommuniké.