Starkare än väntat från konsultbranschen under andra kvartalet

De svenska konsultbolagen överraskar med starka resultatrapporter och förmågan att hålla upp marginalerna, trots pandemin. Detta visar Cinodes genomgång av konsultbolagens halvårsrapporter.

Tillväxten bland majoriteten av de svenska konsultföretagen är negativ under Q2. Men endast en fjärdedel minskade sin omsättning med mer än 10 procent. Tillväxten under halvåret blev positiv för majoriteten av bolagen, även om förvärv är en stor del av förklaringen. Rörelsemarginalerna blev starka då fler än hälften av bolagen presenterar en ökad marginal jämfört med förra årets siffror.

- Konsultbranschen visar styrka under kvartalet. Flera tidiga prognoser var väldigt negativa. Permitteringar och sänkta arbetsgivaravgifter är en förklaring som drar upp marginalerna med några procentenheter men samtidigt har bolagen snabbt lyckats ställa om, dra ner kostnader och framförallt fortsatt att leverera. Vi ser dock en väldigt stor spridning av resultat och tillväxt. Bolag med stor exponering mot fordon och industri har drabbats hårt, säger Mattias Loxi, medgrundare av Cinode, vars plattform digitaliserar konsultbranschen.

Softronic visar högst rörelsemarginal av konsultbolagen för kvartalet. C.A.G och Rejlers har vuxit mest, dock genom förvärv, medan den organiska tillväxten är negativ.

På medarbetarsidan har nio av tio bolag färre medarbetare jämfört med slutet av mars, när pandemin satte igång på allvar.

- Konsultbolagen har kapat kostnader och med det har antalet medarbetare sjunkit under kvartalet. Hos de flesta konsultbolagen råder dock mindre förändringar än så länge. Men exempelvis Capacent, som har avvecklat stora delar av verksamheten, har tappat närmare hälften av medarbetarna.

Läs hela analysen med videointervju och ta del av interaktiva tabeller samt diagram i Starkare än väntat från konsultbranschen under andra kvartalet.

Cinode är Sveriges ledande leverantör av smarta verktyg och affärsstöd specifikt utvecklade för konsultföretag inom IT-, teknik- och managementkonsulting. Företaget lanserade 2015 molntjänsten Cinode. Idag finns specialutvecklade moduler för kompetensinventering, säljstöd integrerat med leverans- och beläggningsplanering, rekrytering samt effektiv hantering av partners och underkonsulter. Besök www.cinode.com för mer information.