Tillväxten i konsultbranschen bromsas in (Infographic + Video)

Report this content

2019 präglades av en osäkrare marknad i konsultbranschen. Trenden med lägre tillväxttal fortsatte under det sista kvartalet. Hela fyra av tio konsultbolag hade lägre omsättning. Majoriteten av bolagen visade sjunkande rörelsemarginaler. Marknaden är mer differentierad men drivs av digitalisering och automatisering.

Cinode har analyserat konsultbolagens senaste rapporter i Infografik-format.

Trenden av lägre tillväxt fortsatte under Q4

Trenden med lägre tillväxt accelererar. 10 av 25 konsultbolag har lägre omsättning under Q4 jämfört med ett år tidigare.

Bland de bolag som växer mest består den största delen av förvärvad tillväxt. Läser vi rapporterna är de flesta företag positiva i sina omdömen för 2020.

...7 av 10 konsultbolag hade sjunkande rörelsemarginaler

70 procent av bolagen har lägre marginaler i år jämfört med förra och fyra bolag gick med förlust. Men det är en mer differentierad marknad. Flera bolag har fortsatt god lönsamhet, där bland andra Prevas och Semcon har gjort stora förbättringar.

2019 - osäkrare marknad med gigantiska förvärv

2019 präglades av stora osäkerheter och en svagare marknad med färre förfrågningar och fler konsulter utan uppdrag. Vi har sett projektstopp och större kunder som har dragit i handbromsen. Hösten präglades även av längre beslutsprocesser.

Digitalisering och automatisering är dock fortfarande väldigt starka drivkrafter på marknaden för många kunder.

Helårsresultatet visar en tydlig differentiering där vissa bolag är fortsatt starka men flera av företagen visar en måttlig eller minskad omsättning. Två av tre bolag har lägre rörelsemarginal men några företag har samtidigt stärkt sin marginal betydligt, som Prevas och Rejlers.

Fortfarande genomförs många förvärv i branschen och året har präglats av några gigantiska förvärv såsom ÅF och Pöyry, samgåendet mellan Tieto och Evry, CGI:s köp av Acando under förra våren samt Capgemini som köpt Altran.

Se hela Infografen samt videoanalysen om 2019 Q4 – Tillväxten i konsultbranschen bromsas in

Medgrundare/CMO
073-514 21 70

Cinode är Sveriges ledande leverantör av smarta verktyg och affärsstöd specifikt utvecklade för konsultföretag inom IT-, teknik- och managementkonsulting. Företaget lanserade 2014 molntjänsten Cinode. Idag finns specialutvecklade moduler för kompetensinventering, säljstöd integrerat med leverans- och beläggningsplanering, rekrytering samt effektiv hantering av partners och underkonsulter. Besök www.cinode.com för mer information.