Beslut vid årsstämma i Cint Group AB (publ)

Report this content

Vid årsstämman i Cint Group AB (publ) (”Bolaget” eller ”Cint”) den 17 maj 2022 beslutades det bland annat om styrelsens sammansättning, omval av styrelseordförande och revisor, fastställande av styrelse- och revisorsarvoden samt ett bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emissioner av aktier.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt beslut om dispositioner beträffande Bolagets vinst och beslut om ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2021.

Årsstämman beslöt att ingen utdelning ska betalas för räkenskapsåret 2021.

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.

Fastställande av antalet styrelseledamöter och revisorer samt val av styrelse och revisor

Årsstämman beslöt att styrelsen för tiden intill slutet av årsstämman 2023 ska bestå av åtta ledamöter och att ett registrerat revisionsbolag ska väljas till Bolagets revisor.

Årsstämman beslöt att omvälja Patrick Comer, Anna Belfrage, Carl Sparks, Daniel Berglund, Kaveh Rostampor och Niklas Savander som styrelseledamöter och att välja Liselotte Hägertz Engstam och Tina Daniels som styrelseledamöter för tiden intill slutet av årsstämman 2023. Patrick Comer omvaldes som styrelsens ordförande för samma period.

Årsstämman beslöt att omvälja det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB som revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2023.

Fastställande av styrelsearvode och revisorsarvode

Årsstämman beslöt att arvodet till styrelseledamöterna för tiden intill slutet av årsstämman 2023 ska utgå med 1 200 000 kronor till styrelsens ordförande och med 450 000 kronor till var och en av de övriga styrelseledamöter som väljs av årsstämman.

Årsstämman beslöt att ett tillkommande arvode ska utgå till ledamöterna i revisionsutskottet, med 200 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet och 100 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna i revisionsutskottet för tiden intill slutet av årsstämman 2023 samt att ett tillkommande arvode ska utgå till ledamöterna i ersättningsutskottet, med 100 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 50 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna i ersättningsutskottet för tiden intill slutet av årsstämman 2023.

Årsstämman beslöt att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om formerna för utseende av valberedningen och instruktion till valberedningen

Årsstämman beslöt att anta en justerad instruktion för valberedningen, vilken ska gälla tills vidare. Instruktionen för valberedningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats, www.cint.com.

Godkännande av ersättningsrapporten

Årsstämman beslöt att godkänna styrelsens ersättningsrapport för räkenskapsåret 2021. Ersättningsrapporten finns tillgänglig på Bolagets webbplats, www.cint.com.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emissioner av aktier

Årsstämman beslöt att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till årsstämman 2023 besluta om emission av aktier mot kontant betalning, med bestämmelse om apport eller kvittning eller eljest med villkor samt att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet och skälet till att tillåta avvikelser från aktieägarnas företrädesrätt är att skapa flexibilitet och möjliggöra för Bolaget att anskaffa kapital för att fullfölja potentiella tillväxtmöjligheter i enlighet med dess antagna strategi. Bemyndigandet är begränsat sålunda att styrelsen inte får besluta om emission av aktier som innebär utgivande av aktier motsvarande mer än tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid beslut om bemyndigandet. I den mån emission sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska emissionen ske på marknadsmässiga villkor.

För mer information, vänligen kontakta:

Patrik Linzenbold, Head of Investor Relations
Tel: +46 708 252 630