• Cint AB/

Bokslutskommuniké 2021 - Ytterligare ett starkt kvartal avslutar ett händelserikt år

Finansiell utveckling oktober – december 2021 i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 41,6 procent och uppgick till 44,8 MEUR (31,6). Valutajusterad organisk tillväxt uppgick till 27,6 procent
  • Bruttoresultatet uppgick till 22,7 MEUR (16,4) och bruttomarginalen uppgick till 50,8 procent (52,1)
  • Justerad EBITDA uppgick till 8,5 MEUR (5,5) och justerad EBITDA-marginal uppgick till 19,0 procent (17,5). Justerad EBITDA exklusive valutakursvinst/-förlust på rörelseposter uppgick till 7,9 MEUR (5,9) och marginalen till 17,6 procent (18,7)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,07 EUR (-0,13)
  • Justerat resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,02 EUR (0,11)

Finansiell utveckling januari – december 2021 i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 41,4 procent och uppgick till 138,9 MEUR (98,3). Valutajusterad organisk tillväxt uppgick till 36,2 procent
  • Bruttoresultatet uppgick till 71,2 MEUR (51,0) och bruttomarginalen uppgick till 51,2 procent (51,9)
  • Justerad EBITDA uppgick till 25,8 MEUR (16,3) och justerad EBITDA-marginal uppgick till 18,6 procent (16,6). Justerad EBITDA exklusive valutakursvinst/-förlust på rörelseposter uppgick till 24,6 MEUR (16,9) och marginalen till 17,7 procent (17,2)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,04 EUR (-0,45)
  • Justerat resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 0,12 EUR (0,27) och efter utspädning 0,11 (0,27)
  • Styrelsen kommer föreslå för årsstämman att besluta att inte betala någon utdelning för 2021

Väsentliga händelser under och efter det fjärde kvartalet

• Cint annonserade om förvärv Lucid Holdings, LLC den 27 oktober 2021 till en köpeskilling om 1 070 MUSD på kontant- och skuldfri basis. Förvärvet slutfördes den 29 december 2021
  • Som ett resultat av förvärvet ändrades bolagets finansiella mål. På medellång sikt förväntas organisk nettoomsättningstillväxt vara minst 25 procent och EBITDA marginalen minst 25 procent
  • Den 19 januari 2022 genomförde Cint förändringar i koncernledningen där Andy Ellis (COO), Rick Pittenger (CTO) och Felicia Winberg (General Counsel) tillkom
  • Den 1 februari 2022 höll Cint en extra bolagsstämma där Patrick Comer blev vald som styrelseordförande och Carl Sparks som ny styrelseledamot

VD Tom Buehlmann:
Cint redovisar ett starkt resultat under ett händelserikt år. Den starka tillväxttakten fortsatte under årets sista kvartal med en nettoomsättning som ökade med nästan 42 procent till 44,8 MEUR jämfört med 31,6 MEUR under samma kvartal förra året. Den organiska tillväxten (justerat för valutaeffekter) uppgick till 27,6 procent.

Nettoomsättningen för helåret ökade med 41,4 procent (36,2 procent organiskt samt justerat för valutaeffekter) och under 2021 processade Cint 100 miljoner enkäter vilket är en stark prestation.

EBITDA, justerat för jämförelsestörande poster, uppgick till 8,5 MEUR (5,5) i kvartalet, vilket motsvarar 19,0 procent (17,5) i EBITDA-marginal. Under helåret 2021 förbättrades lönsamheten med mer än två procentenheter till 18,6 procent.

Efter ett starkt första år som börsnoterat bolag och genom förvärven av GapFish och Lucid har vi stärkt vår position på marknaden betydligt. Följaktligen har styrelsen beslutat att anta nya finansiella mål. På medellång sikt avser Cint att uppnå och därefter bibehålla en årlig organisk tillväxt i nettoomsättningen om 25 procent  samt uppnå en EBITDA-marginal om minst 25 procent.

Joakim Andersson, CFO
Tel: +46 760 448 330
E-post: joakim.andersson@cint.com

Patrik Linzenbold, Head of IR
Tel: +46 708 252 630

Denna information är sådan information som Cint Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonerna ovan, för offentliggörande den 22 februari 2022 kl 08:00 CET.

Cint är en ledande global mjukvaruaktör inom digital insamling av insikter. Cints mjukvara automatiserar insamlingsprocessen så att företag kan få tillgång till insikter snabbare och i stor skala. Cint har världens största plattform för digitala marknadsundersökningar, bestående av 149 miljoner anslutna individer i mer än 130 länder. Fler än 3 100 företagskunder - inklusive SurveyMonkey, Zappi, Kantar och GfK – använder Cint för att accelerera insamlingen av konsumentinsikter och den egna tillväxten. Cint Group AB (publ), noterad på Nasdaq Stockholm, har ett snabbt växande team på 14 globala kontor, inklusive Stockholm, London, New York, Singapore, Tokyo och Sydney. www.cint.com.