Delårsrapport januari – september 2022

Stabil underliggande utveckling, hög lönsamhet och förbättrat kassaflöde

Tredje kvartalet i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 116,8 procent till 74,3 MEUR (34,3). På proformabasis ökade nettoomsättningen med 23,9 procent (11 procent exklusive valutakurseffekter).
  • Bruttoresultatet uppgick till 47,1 MEUR (17,5) med en bruttomarginal på 63,4 procent (50,9). Bruttoresultat proforma 2021 uppgick till 38,1 MEUR, vilket motsvarar en marginal om 63,5 procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 14,1 MEUR (6,6) med en justerad EBITDA-marginal på 19,0 procent (19,4). Justerad EBITDA proforma 2021 uppgick till 8,9 MEUR, vilket motsvarar en marginal om 14,8 procent.
  • Resultat per aktie, före utspädning uppgick till -0,01 EUR (0,03).
  • Justerat resultat per aktie, före utspädning, upp­gick till till 0,04 EUR (0,04).

Perioden januari – september i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 128,1 procent till 214,8 MEUR (94,2). På proformabasis ökade nettoomsättningen med 28,0 procent (17,7 procent exklusive valutakurseffekter).
  • Bruttoresultatet uppgick till 134,6 MEUR (48,4) med en bruttomarginal på 62,6 procent (51,4).  Bruttoresultat proforma 2021 uppgick till 104,2 MEUR, vilket motsvarar en marginal om 63,5 procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 35,2 MEUR (17,3) med en justerad EBITDA-marginal på 16,4 procent (18,4). Justerad EBITDA proforma 2021 uppgick till 25,3 MEUR, vilket motsvarar en marginal om 15,4 procent.
  • Resultat per aktie, före utspädning uppgick till -0,06 EUR (0,04).
  • Justerat resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 0,09 EUR (0,09).

Väsentliga händelser under det tredje kvartalet och efter kvartalets utgång

• Inga

VD Tom Buehlmann:
Det är glädjande att Cint under det tredje kvartalet fortsatt utvecklas positivt med en försäljningstillväxt på 24 procent på proformabasis jämfört med samma period förra året (11 procent exklusive valutakurseffekter). Noterbart är våra kommersiella framgångar på våra framväxande marknader, med rekordtillväxt – om än från låga nivåer – i Mellanöstern & Afrika och Latinamerika, tillväxttakten i region Americas och samt väsentligt utökade avtal med två av våra globala kunder.

Vi ser en förbättrad lönsamhet. EBITDA, justerat för jämförelsestörande poster, uppgick till 14,1 MEUR i kvartalet, vilket motsvarar en marginal på 19,0 procent jämfört med 14,8 procent på proformabasis för samma period föregående år. Som planerat har lönsamheten ökat markant jämfört med början av detta år på grund av positiva skalfördelar i rörelsen. På denna osäkra marknad gör vi stora ansträngningar att hantera vår totala kostnadsnivå för att fortsätta förbättra lönsamheten enligt plan.

Sammantaget tror jag på vår förmåga att fortsätta ta marknadsandelar och nå våra finansiella mål. Vår nuvarande och framtida prestation är endast möjlig tack vare våra engagerade kollegor, nya och befintliga kunder och uppskattade partners. Tack till er alla.

Britta Mittler, Interim CFO   Patrik Linzenbold, Head of IR
Tel: +49 160 96797250   Tel: +46 708 252630
Email: britta.mittler@cint.com  E-post: patrik.linzenbold@cint.com

Denna information är sådan information som Cint Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonerna ovan, för offentliggörande den 27 oktober 2022 kl. 08:00 CET.

Cint är en ledande global mjukvaruaktör inom teknikbaserad inhämtning av insikter. Cints mjukvara automatiserar insamlingsprocessen så att företag kan få tillgång till insikter snabbare och i stor skala. Cint har världens största plattform för digitala marknadsundersökningar, bestående av 252 miljoner anslutna individer i mer än 130 länder. Fler än 4 800 företagskunder - inklusive SurveyMonkey, Zappi, Kantar och GfK – använder Cint för att accelerera insamlingen av konsumentinsikter och den egna tillväxten. Cint Group AB (publ), noterad på Nasdaq Stockholm, har ett snabbt växande team på ett flertal globala kontor, inklusive Stockholm, London, New York, New Orleans, Singapore, Tokyo och Sydney. www.cint.com.