Cinven blir huvudinvesterare i Vitamin Well

Report this content

Det internationella riskkapitalbolaget Cinven har ingått avtal om att bli huvudinvesterare i Vitamin Well (”Bolaget”), en svensk leverantör av proteinbars samt sport- och hälsodrycker. Alla befintliga aktieägare, inklusive den nuvarande största enskilda aktieägaren Bridgepoint, kommer att behålla betydande minoritetsandelar i Vitamin Well framöver. Finansiella villkor runt transaktionen offentliggörs inte.

Vitamin Well är ett snabbväxande företag inom funktionell snacks och dryck grundat 2008 med huvudkontor i Stockholm. Bolaget erbjuder högklassiga produkter för hälsomedvetna och aktiva konsumenter. Idag har Bolaget cirka 500 medarbetare och en bred produktportfölj under flera varumärken, inklusive de huvudsakliga varumärkena Vitamin Well (vitamin- och mineralberikade törstsläckare), NOCCO (energidrycker) och Barebells (proteinbars -och drycker), som säljs internationellt i över 40 marknader.

Cinven har ägnat mycket tid åt att identifiera investeringsmöjligheter inom hälsa, välbefinnande och fitness, givet sektorns attraktiva egenskaper som stödjs av det strukturella skiftet bort från mindre hälsosamma snacks och drycker. Drivet av en ökad medvetenhet om och ett större konsumentfokus på en hälsosammare och mer aktiv livsstil har segmentet för funktionell mat och dryck vuxit snabbt de senaste åren och förväntas fortsätta växa framöver.

Cinvens nordiska regionala team har i nära samarbete med sektorteamet för Consumer identifierat den attraktiva investeringsmöjligheten i Vitamin Well, baserat på Bolagets:

• väletablerade position på en stor och växande marknad som understöds av megatrender inom hälsa och välbefinnande;
  • portfölj av högkvalitativa, differentierade varumärken med utmärkta resultat i utvärderingar av smak, konsistens och näringsinnehåll;
  • historik av lönsam organisk tillväxt, innovation och investeringar i produktutveckling; samt
  • starka och erfarna ledning.

Pontus Pettersson, Partner och ansvarig för Nordics, Cinven, kommenterar:

”Vi är glada över att samarbeta med medgrundaren Jonas Pettersson, bolagsledningen och Bridgepoint för att stödja Vitamin Well i nästa tillväxtfas. Detta är en spännande tid för Bolaget och även om man har uppnått mycket under sina första 15 år tror vi att resan bara har börjat. Cinven har betydande erfarenhet av investeringar både inom konsumentsektorn och på den nordiska marknaden och har stöttat ledande företag att expandera internationellt. Vi tror att vi kan dra nytta av detta för att stödja ledningen i att effektivt leverera och uppnå sina ambitiösa mål.”

Matteo Corà, Partner och del i sektorteamet för Consumer, Cinven, adderar:

”Vitamin Well är ett fantastiskt företag som har förändrat landskapet för hälsosamma mellanmål genom att utveckla drycker och snacks utan att kompromissa med smak, funktion eller design. Givet marknadens skifte mot hälsosammare mat och snacks och de lovande långsiktiga tillväxtutsikterna har Cinven identifierat Vitamin Well som en tydlig ledare inom sitt område. Med denna investering stärker vi ytterligare vår position som en ledande investerare i den bredare europeiska konsumentsektorn och vi ser fram emot den kommande tillväxtresan tillsammans med Jonas och hans team.”

Jonas Pettersson, vd och medgrundare av Vitamin Well, kommenterar:

”Med Bridgepoint som partner har vi stärkt närvaron på vår kärnmarknad Norden och utökat vår närvaro internationellt. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa med både Bridgepoint och Cinven när vi ytterligare expanderar globalt. Med deras fortsatta stöd är vi övertygade om vår förmåga att innovera, växa och utvecklas, så att våra högklassiga produkter når ut till ännu fler hälsomedvetna konsumenter runt om i världen.”

Christopher Bley och Johan Dahlfors, Partners och ansvariga för Nordics på Bridgepoint, kommenterar:

”Vi är stolta över att ha varit en del av den anmärkningsvärda tillväxt och transformation som Vitamin Well har uppnått. Under vårt partnerskap har intäkterna tolvfaldigats och antalet anställda har ökat från 50 under 2016 till idag 500. Vitamin Wells ledning och organisation är mycket stark och motiverad och vi är övertygade om Bolagets förmåga att fortsätta växa. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med Vitamin Well och välkomnar Cinven som ny partner för att stödja den fortsatta globala expansionen.”

Morgan Stanley & Co. International plc och Rothschild & Co agerade som finansiella rådgivare till Cinven i samband med transaktionen.

Slutförande av transaktionen är föremål för myndighetsgodkännanden och andra sedvanliga villkor.

-slut-

Mediakontakter

Cinven
Clare Bradshaw

Tel. +44 (0)7881 918 967
E-post  Clare.Bradshaw@cinven.com

Alison Raymond Tel. +44 (0)7826 856198
E-post Alison.Raymond@cinven.com
FTI Consulting LLP (Rådgivare för Cinven)
Edward Bridges Tel. +44 (0)7768 216 607
E-post Edward.Bridges@fticonsulting.com
Josh Sarson Tel. +44 (0) +44 755 499 1072
E-post Josh.Sarson@fticonsulting.com

Om Cinven

Cinven är ett ledande internationellt riskkapitalbolag som inriktar sig på att utveckla globala och europeiska bolag i världsklass. Dess fonder investerar i sex huvudsakliga områden: företagstjänster, konsumentprodukter, finansiella tjänster, hälso- och sjukvård, verkstadsindustri, samt teknik, media och telekommunikation (TMT). Cinven har kontor i London, New York, Frankfurt, Paris, Milano, Madrid, Guernsey och Luxemburg.

Cinven har ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot portföljbolagen, deras anställda, leverantörer, lokalsamhällen, miljön och samhället.

Cinven Limited är auktoriserat och reglerat av den finansiella tillsynsmyndigheten i Storbritannien (Financial Conduct Authority).

I detta pressmeddelande avser ’Cinven’, beroende på sammanhang, någon av eller gemensamt, Cinven Holdings Guernsey Limited, Cinven Partnership LLP och deras respektive dotterbolag (enligt definitionen i Companies Act 2006) och/eller fonder som förvaltas eller rådges av någon av de föregående.

För ytterligare information om Cinven, vänligen besök www.cinven.com och www.linkedin.com/company/cinven/.