Tyska elsparkcykeln Circ kommer till Lund

Report this content

Stockholm: 22 juli, 2019: Tysklands-baserade Circ, som nyligen lanserats i Stockholm och Malmö, placerar nu också ut 300 stycken el-scootrar i Lund tisdagen 23 juli. Circ kommer att samarbeta med myndigheter och organisationer för att göra elsparkcykling till en säker, ansvarsfull och smidig upplevelse.

Tyska elsparkcykeln Circ fortsätter att rulla ut sin tjänst i Sverige. I början av juli var det stockholmarna som fick möjlighet att dela den tyska och robusta elsparkcykeln, och i förra veckan kom Circ till Malmö. Nu har turen kommit till Lund som får 300 stycken el-scootrar med start tisdag 23 juli.

– Nu följer vi upp den lyckade lanseringen i Stockholm och Malmö och möter upp en ökad efterfrågan på våra produkter i Lund, som vi tycker är en perfekt stad för Circ med många studenter som vi tror kommer att uppskatta ett robust och säkert transportalternativ, säger Emil Åkesson, ansvarig för den skandinaviska marknaden på Circ.

På Circ är man högst medveten om den kritik som riktats mot elsparkcyklarna, inte minst när det gäller säkerheten. Därför ska elsparkcyklarna från Circ inte ses som någon leksak, utan företaget har satsat fullt ut på ett robust och säkert transportalternativ.

Som exempel på säkerhetssatsningen förser vi användare med säkerhetsinformation, både kring beteende och kring själva fordonet, när de öppnar appen och sedan löpande i form av notifieringar. Det är viktigt att alla är säkra, såväl användare alla runt omkring. I några städer testar vi dessutom om ett belöningssystem för ansvarsfull körning och parkering kan påverka säkerheten ytterligare. Elsparkcyklar ska inte vara ett säkerhetsproblem. Tvärtom ska vi vara lösningen på exempelvis trängselproblem, säger Emil Åkesson.

Circ jobbar alltid nära relevanta myndigheter och organisationer i de städer man verkar. Nyligen skrev företaget på en avsiktsförklaring och Circ har också erhållit den licens som också krävs för att driva sin verksamhet i Lund.

– Circs mål är att ta säker, ansvarsfull och smidig transport till helt nya nivåer. Vi har kommit överens med både Lunds stad om att införa restriktioner för var användarna kan åka och var de kan parkera, och vi kommer att använda oss av geofencing-teknologi för att stödja detta. De tillåtna områdena bestäms i samverkan med de lokala myndigheterna, säger Emil Åkesson.

I samband med satsningen kommer Circ dessutom att anställa medarbetare i regionen. Det kommer att handla om olika typer av uppgifter för att stödja verksamheten, exempelvis lagerarbetare och mekanikingenjörer.

Circs app-baserade tjänst är tillgänglig i Lund 23 juli. Kostnaden består av en startavgift på tio kronor och därefter 3 kronor per minut.

Om Circ

Circ är ett Tysklandsbaserat företag under ledning av entreprenören Lukasz Gadowski. Han har grundat flera framgångsrika globala verksamheter, inklusive Delivery Hero, och han är styrelseordförande på Volocopter, vilket är en verksamhet som bygger flygande taxis. Circ är en ledande spelare i Europa inom mikro-mobilitet – och den största verksamheten inom området med närvaro i Danmark, Norge, Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal, Österrike och Schweiz. Circ låg bakom fler än en miljon elsparkcykelturer under verksamhetens första fyra och en halv månader. Det är världsrekord.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Fredriksson, Northern Link PR för Circ i Sverige på 070-716 00 68 eller jan@nlpr.se