Stockholms stora cirkusfestival drar igång

Report this content

Under den tio dagar långa festivalen CirkusMania den 11–20 februari fylls ett trettiotal scener runt om i Stockholm med cirkus. Arrangörerna vill ge publiken möjlighet att uppleva allt vad cirkus kan vara idag.

Avancerad luftakrobatik, kroppsaktivism, cirkuskonserter och cirkuspoesi. Lokala världsartister, minnesmagi, cirkuspoesi och dokumentärfilm om livet som artist. Buskul clowner för de yngre och feministiska clowner som tar sig an temat bröst. Den samtida cirkuskonsten, som utgår från den klassiska cirkusens discipliner och utvecklar dem till nya konstnärliga uttryck, bjuder på det mesta.

Foto: Einar Kling-Odencrants som under CirkusMania medverkar i utställningen cirkusfotografi på Scenkonstmuseet. På bild cirkusartisterna Peter Åberg (Minnet) och Saara Ahola.

– Cirkus är för alla. Under festivalen presenterar vi 28 olika föreställningar som tillsammans visar hur bred konstformen är, säger Kiki Muukkonen, festivalchef på CirkusMania och konstnärlig programchef på Subtopia.

Festivalen pågår mellan den 11–20 februari och dagen före premiären lättar restriktionerna, vilket blev en glad nyhet eftersom det innebär att fler kan få en chans att uppleva cirkus.

Festivalchef Kiki Muukkonen tipsar om några av föreställningarna:

För vuxna publiken:

Rollercoaster med en av världens främsta jonglörer Wes Peden som är inspirerad av berg-och-dalbanor och deras högteknologiska säkerhetsbälten bjuder en på ofiltrerad glädje i några av de svåraste och mest unika jongleringar som någonsin framförts på scen. Riksteatern och Järfälla Kulturscen.

Moln med Kompani Giraff är en musikaliskt präglad cirkusföreställning och livekonsert med Jonathan Johansson med utgångspunkt i Karin Boyes dikt. Föreställningen är ett drömspel som med lätt och poetisk hand kastar sig mellan de bråddjup av existentiell svärta och de ljusa lätta moln som bor i oss alla. I ensemblen medverkar fyra cirkusartister som med dansakrobatik, parakrobatik och jonglering förkroppsligar Karin Boyes drömska diktvärld. Dansens hus, Stora scenen.

Breast in peace med M.P.A.C. Med feministisk punkcirkus, clown och dans skapar artisterna en plats för humor och sårbarhet, hänförelse och motstånd såväl som eftertanke: Varför är det så laddat med bröst? Kulturhuset Stadsteatern.

Résiste med franska kompaniet Les filles du renard pâle är en 40 minuter suggestiv experimentell lindans och trip hop-konsert i ett. Résiste betyder “gör motstånd” – och till livemusik i form av brittiska elektroniska toner från tidigt 90-tal kämpar en lindansare på en lina som växelvis faller och lutar. Men trots motståndet strävar hon vidare, ständigt framåt, mot det oväntade. Subtopia, Alby.

För dig som redan sett allt:

Muovipussi- maxad, galen cirkusperformance-konsert med finska elektropunkbandet Noise Juice. Liknar sannolikt inget du sett tidigare. Södra teatern.

För barnfamiljen

Att flyga - kul vetenskapscirkus för de yngre med cirkusartisten, jonglören och trollkarlen Rasmus Wurm. Huset på Höjden, Jakobsberg

Minnet med Peter Åberg. Show med humor, magi och musik som med olika tricks och nummer visar vad vårt minne är kapabelt till. Peter är även aktuell och tävlar i TV4:s program Talang. Från 7 år. Spelas på Kulturhuset Stadsteatern, Gula Villan, Midsommargården och Kronängsskolan i Vaxholm.

Tvärslöjd av Kompani Giraff. Med akrobatik och magi uppstår moment av balans, där nästan allt är perfekt och stilla. Bräckliga ögonblick kräver koncentration, träning och lite tur när två cirkusartister bygger levande skulpturer av vanliga ting och sina egna kroppar. I denna hänförande och stillsamma cirkusföreställning visas hur något som ser knasigt ut till en början kan hitta sin plats till slut och hur sammanflätat samarbete når oanade höjder. Hågelbyparken, Tumba

Festivalprogram och biljetter finns på https://cirkusmania.se

Intervjuförfrågningar och mer information (gäller journalister), vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733 338840, magdalena@ingoodcompany.se

CirkusMania är en cirkusfestival som arrangerats sedan 2019 i regi av Subtopia. Målet med festivalen är att i ett omfattande samarrangemang mellan aktörer över hela Stockholms-regionen skapa brett intresse och nyfikenhet för samtida cirkus hos etablerad och ny publik. Cirkus idag är en konstform som tar sig många olika och ofta oväntade uttryck. I 2022 års upplaga av den tio dagar långa festivalen som pågår 11–20 februari presenteras över 60 tillfällen att uppleva cirkus på ett 30-tal platser runt om i hela regionen.

​​Subtopia är en produktionsplats för konst, kultur och sociala näringar i Botkyrka. Här finns 15 000 kvm utrymmen för både ideell och kommersiell verksamhet och vi främjar konstnärlig produktion med särskilt fokus på cirkus, urban konst, entreprenörskap och ungdomsverksamhet. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka AB och motorn i Botkyrka kommuns satsning på konst, kultur och kreativa näringar.