Cisco lanserar nya routrar som möter behoven för det trådlösa hemmet

Smartphones, laptops, tv, läsplattor och spelkonsoler. Försäljningen av trådlösa enheter stiger med en rasande fart. Det vilket ökar belastningen och därmed kraven på de trådlösa nätverken. Idag lanserar Cisco sju nya routers och en range extender, som sätter en högre standard för hastighet, användarvänlighet och räckvidd i det trådlösa hemmet. Allt i Ciscos klassiska skandinaviska design som gör att du slipper gömma din router bakom elementet.

Blir internetuppkopplingen på datorn långsammare när din partner surfar från sin smartphone? Fler konsumenter efterfrågar en pålitlig uppkoppling med prestanda som klarar flera mobila enheter i nätverket. Enligt IDC (2010) är det endast 16 procent av nätverken i Västeuropa som använder sig av så kallat 802.11 N trådöst nätvärk. Därför lanserar Cisco nu nya routers i sin E-serie och en range extender som hjälper till att säkerställa en hög trådlös hastighet och räckvidd i hemmet.

Linksys E-serie säkerställer en hög hastighet

Den explosionsartade ökningen av att se videor och filmer online, pressar de trådlösa nätverken. Svenskarna ser mer på video online, till exempel via de stora TV-kanalerna och dagstidningarnas hemsidor. Den nya Linksys E-serie från Cisco med wireless-N teknologi gör videostreamning på TV:n eller laptopen till ett nöje. Toppmodellen har en hastighet på upp till 450 Mbps. Alla modeller har en inbyggd signalförstärkare och virtuell USB teknologi vilket gör det möjligt att upprätta en trådlös förbindelse till skrivaren och den externa hårddisken.

”När vi är ute på nätet och läser nyheter så vill vi inte vänta på att sidan ska laddas upp även om flickvännen streamar ett videoklipp. Linksys E-serie gör det möjligt för många användare att vara på nätet samtidigt – och så gör det inget att den är väldesignad, så att du slipper gömma den bakom elementet” säger Jesper Dauw, Nordic Manager på Cisco.

Linksys N Range Extender gör hela hemmet trådlöst

Cisco lanserar även Linksys N Range Extender. Bor du i ett stort hus eller lägenhet med tjocka väggar så kan det ofta uppstå ”döda zoner” och låg signalstyrka när du stänger dörrar eller sitter och arbetar i rum med dålig täckning. Range Extender förstärker den befintliga trådlösa signalen och ger en hög hastighet i hela hemmet. Linksys N Range Extender kan också fungera som en trådlös mottagare på TV:n, spelkonsolen eller skrivaren med hjälp av inbyggt Ethernet. På så sätt slipper du trassel med olika kablar om du till exempel ska spela online.

Linksys X-serie

Förutom routers från Linksys E-serie lanserar Cisco ytterliggare två routers i Linksys X-serie. Klicka här för att läsa mer om Linksys X-serie.

Alla routers från Cisco levereras tillsammans med Cisco Connect, som gör det enklare att byta till en snabbare anslutning. Med Cisco Connect kan du enkelt skapa en anslutning som spärrar olämpligt material för en säker anslutning och ge besökare tillgång via ett speciellt gästnätverk. Cisco Connect hjälper dig även att automatiskt hitta firmware- och programuppdateringar.

För mer information om Cisco E-serie, Linksys X-serie och Range Extender, vänligen kontakta:

Jesper Dauw, Cisco Consumer Group
Telefon:: +45 40 31 67 63

För högupplösta bilder och testprodukter, vänligen kontakta:
Max Andersson, Geelmuyden-Kiese
E-post: max.andersson@geelmuyden-kiese.se
Telefon:+46 736 25 11 37

Produktinformation:

Linksys E-serie

Linksys E-serie lanseras i fem olika modeller; E1200, E1500, E2500, E3200 & E4200.

E1200:

Trådlös n
StorageLink USB
Rekommenderat pris:1175 SEK

Cisco (NASDAQ:CSCO) är världsledande på nät- och internetlösningar, som förändrar sättet människor möts, kommunicerar och samarbetar. Ciscos vision är att ge konsumenterna ett uppkopplat liv som är mer personligt, socialt och visuellt. För mer information om Cisco och våra produkter vänligen gå in på www.linksys.se och www.cisco.com/consumer

# # #

*The maximum performance for wireless is derived from IEEE Standard 802.11 specifications. Actual performance can vary, including lower wireless network capacity, data throughput rate, range and coverage. Performance depends on many factors, conditions and variables, including distance from the access point, volume of network traffic, environment building materials and construction, operating system used, mix of wireless products used, interference and other adverse conditions.

Cisco, the Cisco Logo, Flip Video, Linksys, and Valet are trademarks or registered trademarks of Cisco Systems, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and other countries. A listing of Cisco's trademarks can be found at www.cisco.com/go/trademarks. Third-party trademarks mentioned are the property of their respective owners. The use of the word partner does not imply a partnership relationship between Cisco and any other company.