Linksys snabbaste Smart Wi-Fi-router med ac-teknologi i handeln idag

Ciscos första Linksys Smart Wi-Fi-router med 802-11ac-teknologi finns nu hos återförsäljare och nätbutiker. Routern lanseras tillsammans med en kompatibel Universal Media Connector för trådlös anslutning för Smart TV, Blue Ray-spelare och spelkonsoler.

Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1750 HD Video Pro EA6500 har den bästa Wi-Fi-prestandan i Linksys portfölj och drivs av nästa generations trådlösa teknologi, 802.11ac, som levererar kraftfull prestanda med Wi-Fi-hastighet upp till 450+1300 Mbps1. Den kan nå hastigheter som är upp till tre gånger snabbare än befintliga 802.11n-produkter, samtidigt som den ger bättre räckvidd och tillförlitlighet, samt förbättrar strömförsörjningen hos mobila enheter. Tack vare den höga prestandan i kombination med nya Linksys Smarta Wi-Fi2-plattform kan du med hjälp av appar styra ditt hemmanätverk.

– Vår nya Smart WiFi-router är utvecklad för att möta den explosiva ökningen av videokonsumtion och det ökade antalet av Wi-Fi-kompatibla enheter i hemmet, säger Brett Wingo, vice vd och general manager på Cisco Home Networking. Med ac-teknologi får användarna en maximal hastighet och enkelhet samtidigt som den förändrar hur man interagerar med sina elektroniska enheter och HD-innehåll. Den låter konsumenterna fjärrstyra sina enheter med användarvänliga appar på sina mobila enheter, fortsätter Brett Wingo.

För att få ut så mycket som möjligt av sin router, kan användaren skapa ett Linksys Smart Wi-Fi-konto under installationen av routern. Efter installationen kan man säkert nå sitt Linksys Smart Wi-Fi-konto från vilken webbläsare som helst, eller genom Linksys Smarta Wi-Fi-app på en smartphone eller surfplatta. Föräldrar kan till exempel få bättre kontroll över vad deras barn ser på Internet med hjälp av apparna Block the Bad Stuff och Netproofer och blockera sådant som de inte vill att barnen ska ta del av. Affärsresenärer kan se vad som händer hemma med appen Gemini IP Camera Viewer. Flera av Linksys Smarta Wi-Fi-appar finns tillgängliga idag och fler kommer inom kort från app-utvecklarna som anslutit sig till Linksys Developer Community.

För att underlätta uppkopplingen av enheter till nätverket, har Cisco utvecklat SimpleTap™ som låter användaren koppla upp sina enheter till Linksys Smarta Wi-Fi-router med endast ett knapptryck, ett snabbt svep över skärmen eller scanning av en etikett eller tagg. Det gör det lättare än någonsin att addera enheter till sitt nätverk.

Linksys fortsätter samarbetet med ledande varumärken inom konsumentelektronik och har bland annat inlett ett samarbete med LG Electronics. Samarbetet kommer inom kort ge användarna den bästa möjliga HD-bildupplevelsen på sin Smart TV, när de använder video-on-demand-tjänster som exempelvis Netflix, Hulu och YouTube HD.

– Som en del av LGs ledande strategi för Smart TV, är vi glada över att samarbeta med Linksys för att kunna erbjuda användarna den bästa upplevelsen av streamad underhållning hemma, säger Ti Cho, Head of TV Product Planning, på LG Electronics Inc. I LG Smart TV får användarna funktionerna Home Dashboard och Magic Remote för en enklare nätverksuppkoppling i hemmet.

LG Smart TV är utvecklad för att ge användaren bästa möjliga streamingupplevelse i HD, utan att bilden hackar eller att uppkopplingen eller prestandan hos andra anslutna enheter påverkas, som exempelvis smartphones och smarta enheter.

Pris och Tillgänglighet

Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1750 HD Video Pro EA6500 har ett rekommenderat pris på 2050 kronor och finns nu hos ledande återförsäljare och nätbutiker. Den kompatibla Linksys AC Universal Media Connector (modell WUMC710) finns även den hos återförsäljare och nätbutiker för 1150 kronor (rekommenderat pris).

Cisco (NASDAQ: CSCO) är världsledande på nät- och internetlösningar som förändrar sättet människor möts, kommunicerar och samarbetar. Ciscos vision är att ge konsumenterna ett uppkopplat liv som är mer personligt, socialt och visuellt. För mer information om Cisco och våra produkter vänligen gå in på www.linksys.com och www.cisco.com/consumer

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jesper Dauw, Nordisk Nordic manager Cisco Home Networking

För bilder och produkter för test, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese
E-post: ans@geelmuyden-kiese.se