Styr hemmet via appar med Cisco Linksys Smart Wi-Fi-routrar

Cisco lanserar idag en ny serie Linksys Smart Wi-Fi routrar som tillåter dig att styra hemmet via appar genom programvaran Cisco Connect Cloud. Samtidigt presenterar Cisco samarbeten med några av de ledande tillverkarna av hemelektronik för att gemensamt utveckla det uppkopplade hemmet, där du digitalt kan styra TV, underhållningseneheter och hushållsapparater.

– Betydelsen av väl fungerande hemnätverk har stigit i samband med ökningen av trådlösa enheter och aktiviteter som streaming av film.film genom att streaming. idag ärförväntningarna höga på att tillförlitlighet, enkelhet, programvara och applikationer utvecklas utifrån användarens behov. Våra nya Linksys Smart Wi-Fi routrar ger ett smartare hemnätverk där konsumenterna via en plattform enkelt kan hantera och optimera sin hemelektronik genom bland annat appar, säger Jesper Dauw, nordisk chef på Cisco Home Networking.

De nya Linksys Smart Wi-Fi-routrar (EA-serien: EA4500, EA3500 och EA2700) gör det enkelt att hantera allt från streaming av HD-video och multiplayer-spel till att ladda ner stora filer och lägga till lagringsenheter och skrivare. Avancerade trådlösa funktioner har blivit allt viktigare med tanke på att det globalt kommer att finnas 15 miljarder nätverksenheter år 2015* - en ökning från 7 miljarder 2010. Hemnätverk måste därför stödja ett växande antal enheter och samtidigt lägga till och hantera dessa enheter på ett säkert sätt.

Cisco Cloud Connect ger nya möjligheter i hemnätverket

Den nya generationen av Cisco Connect programvara, heter Cisco Cloud Connect och gör att användaren kan styra ditt sitt hemnätverk från smartphone, surfplatta eller via webbläsare både i och utanför hemmet. Genom Cisco Connect Cloud kan användaren också ge gäster tillgång till Internet, installera föräldrakontroll och lägga till enheter till sitt nätverk från valfri webbläsare via Cisco Connect Clouds lösenordsskyddade gränssnitt.

Partnersamarbete skapar hemelektronik som styrs genom hemnätverket

Cisco arbetar för närvarande med Whirlpool och med mer än tjugo andra branschledande företag, app-utvecklare och tjänsteleverantörer. De ser alla hemnätverken som en ny möjlighet att leverera lösningar för konsumenterna.

– Vi arbetar med Cisco för att skapa lösningar för våra konsumenter genom smart grids och hemnätverk. Cisco Smart Wi-Fi routrar, tillsammans med våra ”smarta produkter”, gör det möjligt för konsumenterna att styra sina hushållsapprater genom en smart phone eller surfplatta, både i och utanför hemmet, säger Warwick Stirling, Global direktör för energi och hållbarhet vid Whirlpool.

– Vi har stor efterfrågan bland samarbetspartners i flera segment som delar vår vision om det digitala och uppkopplade hemmet. Globalt har vi flera samarbetspartners som vi utvecklar produkter tillsammans med. Genom Linksys nya routrar har vi skapat möjligheter till helt nya funktioner i våra hem, säger Jesper Dauw.

Linksys EA-serien väntas finnas i butik, hos återförsäljare online samt till försäljning på Linksys hemsida i maj.

Cisco Connect Cloud software väntas vara tillgänlig att ladda ned gratis i juni. Programlösningar genom partnersamarbeten som använder Ciscos hemnätverksplattform väntas också vara tillgängliga i juni.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jesper Dauw, Nordisk chef Cisco Home Networking

För bilder och produkter för test, vänligen kontakta:
Signhild Petrén, Geelmuyden.Kiese
E-post: sip@geelmuyden-kiese.se

Cisco (NASDAQ:CSCO) är världsledande på nät- och internetlösningar som förändrar sättet människor möts, kommunicerar och samarbetar. Ciscos vision är att ge konsumenterna ett uppkopplat liv som är mer personligt, socialt och visuellt. För mer information om Cisco och våra produkter vänligen gå in på www.linksys.com och www.cisco.com/consumer

# # #

Cisco and the Cisco logo are trademarks or registered trademarks of Cisco and/or its affiliates in the U.S. and other countries. A listing of Cisco's trademarks can be found at www.cisco.com/go/trademarks. Third-party trademarks mentioned are the property of their respective owners. The use of the word partner does not imply a partnership relationship between Cisco and any other company.

Linksys Smart Wi-Fi-router Product Information

Model Key Features Ideal for MSRPPrice
Linksys EA4500 - App Enabled Dual-Band N900 Router with Gigabit and USB • Wireless-N Dual-Band (Up to 900 Mpbs**)
• App-Enabled