FEELGOOD: STÖRRE VOLYMER FRÅN NYTT RAMAVTAL TILL HÖSTEN – VD

Vård- och hälsobolaget Feelgood expanderar inom kommunsektorn genom ett ramavtal som säkrar uppdraget att leverera företagshälsovård i fem Stockholmskommuner.

"Det är nära 14.000 medarbetare det handlar om i de här fem kommunerna. Vi börjar leverera nu och det sker en överlämning löpande. Volymerna kommer att växa sig starkare och bli större till hösten", säger Feelgoods vd Joachim Morath i en kommentar till det nya ramavtalet som tillkännagavs på måndagen.

Avtalet gäller Nacka kommun, Lidingö stad, Värmdö kommun, Järfälla kommun samt Vaxholm stad. De har genomfört en samordnad upphandling genom Stockholms Inköpscentral och även om det gjort att Feelgood mött en starkare motpart i förhandlingen ser Joachim Morath det ändå som en fördel.

"Det ger en professionell upphandling och det är bara bra", säger han.

Får exklusivitet i nytt kontrakt

Avtalet innebär att Feelgood blir ensam leverantör av företagshälsovård och löper till utgången av 2016. Det kan sedan förlängas med ytterligare två år.

Ramavtalet kommer efter ytterligare ett par större uppdrag som säkrats under inledningen av 2015, Uppsala Universitet om företagshälsovård för cirka 6.600 anställda och övertagandet av Alvivias företagshälsa i Olofström, en affär som Joachim Morath inte minst välkomnar.

"Det finns flera kunder där, men det gör att vi blir helhetsleverantör till Volvo Cars i hela landet. Den här verksamheten omsätter ungefär 10 miljoner kronor per år", säger han.

Affären meddelades i mars men kommer att genomföras nu vid månadsskiftet maj/juni.

Vändning efter trög start på året?
De nya kontrakten är också välkomna efter en svag start på 2015. Utfallet för det första kvartalet visade en trend som låg långt från Feelgoods målsättningar.

"De första sex till sju veckorna var trögare än vanligt, det startade inte riktigt som vi hade tänkt oss. Bland annat var det större kundprojekt som drog ut på tiden och som gjorde att vi fick den dåliga starten på året", säger Feelgoodchefen.

Summeringen av första kvartalet som helhet visade en negativ volymtillväxt på nära 4 procent och ett negativt resultat. De finansiella målen säger att Feelgood ska växa med 10 procent i volym över en konjunkturcykel och visa en vinstmarginal på 7,5 procent.

Artikeln publicerades 25 maj 2015 och utgjorde ett testexempel på utformningen av Cision Promoted inför lanseringen senare under 2015.

Taggar: