H&D Wireless: Effektiviseringsprogram ska minska kostnader och öka försäljningen

Med kort tid kvar av pågående företrädesemission presenterade Kista-baserade H&D Wireless ett effektiviseringsprogram som enligt bolaget ska ge resultat på flera håll.

”Det effektiviseringsprogram som vi sjösätter nu är av ganska unik karaktär. Det kommer innebära bespararingar på cirka 2 miljoner per kvartal från och med första kvartalet nästa år, men det kommer också ge oss förutsättningar för att öka försäljningen",  säger Pär Bergsten, VD för H&D Wireless i en intervju.

Pär Bergsten, vd H&D Wireless. (Källa: H&D Wireless)

Pär Bergsten beskriver bolaget som ett innovativt bolag inom internet of things (IoT):

”Vi är experter på trådlös kommunikation. Genom att koppla ihop till exempel maskiner, material, system och fordon genom realtidspostionering och IoT hjälper vi våra kunder med att bland annat öka drifttid på maskiner, effektivisera materialflöden och övervaka var maskiner och fordon befinner sig”, beskriver Pär Bergsten.

”Vår målgrupp är inom produktionslogistik. Med vår mjukvara GEPS® kan vi effektivisera materialflödet, och med Casat™ kan vi effektivisera monteringsprocesser”, fortsätter han.

”Vi har fått fantastiskt fin respons från våra kunder, och fått bekräftat att vi har ett ordentligt försprång mot våra konkurrenter. Vi är unika i vår nisch av IoT, realtidspostionering och analys av positionsdata”, säger Pär Bergsten, och nämner Skanska, Scania, Volvo Penta och Keolis som några av kunderna.

Nu ställer bolaget om för att minska kostnader och samtidigt öka försäljningen:

”Genom förvärvet av MVV fick vi flera möjligheter till synergier som vi nu ska förverkliga. Till att börja med fusioneras R&D-teamen för GEPS och Casat och personalstyrkan i Kista minskas med cirka 30 procent. Stor del av våra mjukvaruplattformar är färdigutvecklade, och därför känns det naturligt att bli kostnadseffektivare och fokusera på försäljning och bättre kundanpassningar”, säger Pär Bergsten.

Genom förändringarna beräknar Pär Bergsten en löpande kostnadsminskning med cirka 2 miljoner per kvartal:

”Redan från första kvartalet nästa år kommer vi se effekterna av besparingarna, och tillsammans med successivt ökade intäkter är förbättrade marginaler att vänta”, fortsätter han, och menar att utsikterna för ökad försäljning är goda:

”Förutom gemensam support för GEPS och Casat kommer försäljningen också gynnas. Vi kommer få optimala förutsättningar att fokusera på försäljning av tjänster, konsulter och mjukvaror till både befintliga och nya kunder. Vi har redan en stigande trend av ordrar och det förväntar vi oss kommer fortsätta”, berättar Pär Bergsten.

H&D Wireless är listade på Nasdaq First North Growth Market. Pågående företrädesemission, som avslutas måndagen 18 november, är riktad till existerande aktieägare, men öppnas för nya aktieägare i det fall att det ej blir fulltecknat, meddelar Pär Bergsten.