INTELLECTA IN PÅ SPELMARKNAD MED EGENUTVECKLADE CLASHTAG

I och med lanseringen av sitt första egenutvecklade spel, Clashtag, ger sig kommunikationskonsulten Intellecta in på spelmarknaden. Vd Yann Blandy har förhoppningar kring spelsatsningen, som fötts ur kompetensen inom Intellecta-byrån River/Isbit Games, och kallar den för ett experiment för att undersöka nya kommunikationsvägar.

"Vi gör en mjuklansering av Clashtag på Nordisk bas och beroende på hur användarna reagerar kan vi justera eventuella buggar i spelet och utveckla nya features. Under sommaren kan vi lansera globalt. Ambitionen är att lansera ytterligare ett egenutvecklat spel senare i år", säger Intellectas vd Yann Blandy i en intervju.

Beroende på hur spelet tas emot kommer nya versioner att lanseras. Intellecta har också ett antal andra idéer för egna spel såväl som spel utvecklade i samarbete med andra.

Clashtag, som lanseras tillsammans med Fishlabs, använder hashtags från Instagram för lekfulla speldueller mellan vänner eller slumpmässiga medspelare där man försöker slå varandra i en serie bildbaserade minispel. Spelet kommer att finnas i en gratisversion, där användarna sedan kan uppgradera sig till premiumversionen och göra köp i applikationen.

"Instagrams popularitet har exploderat. Det finns redan många ordbaserade mobila spel mellan användare och nu försöker vi göra sådana spel med bilder", säger Yann Blandy.

River/Isbit Games har tidigare tagit fram två spel för marknadsföring för kunders räkning: "Batterijakten" med Varta, Clas Ohlson och HSR samt "First Person Lover" för Björn Borg i samarbete med Garbergs.

"Spel har varit en del av River under mer än ett decennium och bland våra medarbetare har vi flera spelentusiaster som har fått utveckla egna spel", förklarar Yann Blandy.

Spelutveckling naturligt nästa steg

Han beskriver spelutvecklingen inom kommunikationskoncernen som ett naturligt steg och förklarar att utveckling växer fram organiskt. Ett antal diskussioner förs med olika varumärken om att använda spel för marknadsföring.

"Vi befinner oss i skärningspunkten mellan kommunikation och digital teknologi, där våra kunder behöver hitta nya kommunikationsvägar. Spel blir allt oftare en del av våra kunders kommunikation och det här är vårt sätt att möta deras behov", säger Yann Blandy.

Enligt samarbetsavtalet med Fishlabs fick Intellecta en så kallad upfrontpayment, förskottsbetalning, för utvecklingen av Clashtag. Avtalet inkuderar också en modell för uppdelning av intäkterna från spelet.

Hur mycket betalade Fishlabs?

"Den betalningen är inte så pass stor så att vi tyckte att det var relevant att gå ut med det", säger Yann Blandy.

Vad ser ni för potential inom spel?

"Det är klart att vi har vissa förhoppningar, men det är svårt att förutse hur stort det kan bli. Det vi vet är att spelindustrin är stor och att den är en del av vår samhällskultur. Därför är det viktigt att vara med på den arenan."

Yann Blandy räknar med att Clashtag ska generera intäkter i år, utan att vilja uppge någon prognos på storlek på försäljningen. Inga större intäkter krävs dock för att spelsatsningen ska gå med breakeven eftersom den än så länge inte drar några större kostnader för Intellecta.

För närvarande har Isbit en grupp med omkring tio anställda som delvis arbetar inom River med spel för marknadsföring för kunders räkning.

"De spenderar en viss del av sin tid med att utveckla egna spel. Vi minskar också risken genom att ta in en partner. Beroende på var det tar vägen kan vi i framöver även titta på andra finansieringslösningar", säger Yann Blandy.

Han framhåller också att spelsatsningen inte ändrar Intellectas finansiella mål om att närma sig en omsättning på 500 miljoner kronor i år och en rörelsemarginal på byråintäkter som mot slutet av året kommer att närma sig 10 procent.

"Vi har kommunicerat ett antal mål för det här året. De står vi fast vid", säger han.

Artikeln publicerades 29 juni 2015 och utgjorde ett testexempel på utformningen av Cision Promoted inför lanseringen senare under 2015.

Taggar: