MOBILAPPAR EN MILJARDINDUSTRI I NY FAS

På mindre än ett halvdussin år har marknaden för mobilappar växt till en mångmiljardindustri. Den fortsätter också att växa, särskilt Android och Google Play som för två år sedan passerade Apples App store i antalet nedladdningar. Samtidigt har det skett en mognad där marknaden gått in i nya faser.

"Ja, det kan man säga. Den första hypen var 2007-2009 med alla sjukronorsappar för konsumenter, men om man ser till företag och business-to-business har det efterföljts av nya faser. I dag gör man inte bara en app för att ha en utan det är avgörande att man antingen löser ett problem eller adderar värde", säger Mats Bäcklund som är en av de som ligger bakom MeetApp, en apputvecklare inriktat på företagssektorn.

Den andra fasen i marknadsutvecklingen kom när företag utvecklade appar som integrerades med lösningar och tjänster och på så viss utsträckte räckvidden när de gjordes tillgängliga via mobila enheter.

"Nu kan man säga att vi gått in i fas tre där vi ser mer inriktning mot nischer. Det innebär mer av inköpta färdiga standardlösningar för olika specifika behov snarare än att företag bygger egna appar", fortsätter Mats Bäcklund som också förutser att marknaden kan komma att stå inför en konsolidering när marknaden går in i mognare fas.

MeetApp är en representant för nischtänkandet. I det här fallet appar för evenemang där funktioner byggs för att sprida information, engagera deltagare genom interaktiva funktioner och där appen även ska bidra till nätverkande där deltagarna presenteras för varandra.

"Det finns ungefär 200 bolag globalt som gör detta, varav fem till tio är stora. I Sverige är det kanske ett halvdussin", säger Mats Bäcklund.

MeetApp har så här långt byggt 160 appar, ännu en bit upp till de största utvecklarna där kanadensiska QuickMobile kan ses som referens med cirka 4.000 nya appar utvecklade under fjolåret. I dag går det med mer standardiserad teknik att ta fram appar betydligt snabbare än när branschen var i sin linda.

"Från start till att gå till app store kan handla om dagar, sedan är det en godkännandeprocess som kan ta tid. Men för att ta ett exempel så blev vi kontaktade av Cision som ville ha en app till Almedalsveckan som nu pågår och det gick att utveckla på ett par dagar", säger Mats Bäcklund.

Hur ser du på marknadens utveckling på sikt?

"Det är en fortsatt starkt växande marknad och alla branscher som kan vara digitala kommer fortsätta att satsa på detta. Det kommer vara svårt att erbjuda en webtjänst som inte kommer att finnas som en app och som där tar tillvara på möjligheterna som denna ger", säger Mats Bäcklund.

Tillväxten i marknaden kan åskådliggöras på flera sätt. Apples App Store (Itunes) meddelade att 100 miljarder nedladdningar passerades under juni månad.

Ett annat mått är att se på antalet ansökningar som för nya appar. Under maj var denna siffra drygt 54.000 till Apple App Store, enligt Statista som sammanställer statistik för appindustrin. Räknas spelappar bort passerade ansökningarna för första gången 40.000. Det totala antalet appar närmar sig i år 1,5 miljoner för både Apple och Android, i det senare fallet ett antal som skapats på bara drygt fem år.

Även om tekniken bakom mobilappar inte kan beskrivas som enkel och även har en extra komplexitet som följer av att lösningarna ska fungera på olika plattformar ser Mats Bäcklund paralleller till den utveckling som skett med utvecklingen av hemsidor.

"Idag är smartphones plattformar som kan göra mer och mer och vi kommer också se mer avancerade lösningar för appar. Samtidigt har vi open sourceprogram som Wordpress och Drupal som gjort det möjligt för i princip vem som helst att göra hemsidor och det är möjligt att vi kommer att se något liknande för mobilappar", säger Mats Bäcklund.

Inom eventappområdet sker också förändringar. I ett white-paper som QuickMobile tagit fram förutspås att appar för stora evenemang kommer fortsätta att driva efterfrågan, men även ett ökat användande för mindre event.

"Vi märker också att det finns andra tillämpningar där det finns intresse, exempelvis för skolor. Och varför inte en app för ens bröllop", siar Mats Bäcklund.

Artikeln publicerades 3 juli 2015 och utgjorde ett testexempel på utformningen av Cision Promoted inför lanseringen senare under 2015.