Oboya Horticulture: Kinesiskt ramavtal öppnar upp för växande marknad

Oboya Horticulture, som är leverantör till odlingsindustrin samt till konsument för hemmaodling, ser ett ökat intresse från kunder inom segmentet industriell cannabis och tecknade ett ovillkorat ramavtal med ett kinesiskt odlingsbolag tidigare i november.

"Kunden är intresserad av våra IoT-lösningar och teknik för växthusodling. Avtalet är ovillkorat och innebär ingen skyldighet till beställning och som ett första steg i samarbetet ska en behovsanalys genomföras. Vi ser ett ökat intresse från detta kundsegment och får allt fler förfrågningar", berättar bolagets vd Robert Wu i en intervju

Robert Wu vd Oboya Horticultures

Robert Wu, vd Oboya Horticulture. (Källa: Oboya Horticulture)

Oboya Horticulture är ett produktionsbolag kombinerat med kundservice, som siktar på att bli en totalleverantör av produkter till odlingsindustrin, hemmaodling och inomhusmiljö. Bolaget tillverkar och utvecklar bland annat förpackningar, krukor, logistikvagnar och etiketter.

Ramavtal i Kina ger utökad närvaro på växande marknad

I början av november meddelade Oboya Horticulture att bolaget tecknat ett ovillkorat ramavtal i Kina med ett ledande odlingsbolag inom industriell cannabis. Som ett första steg i samarbetet ska en studie genomföras där kundens behov ska analyseras.

”Genom ramavtalet möjliggörs ett viktigt steg in på den växande marknaden för medicinsk cannabis och en utökad närvaro på den kinesiska odlingsmarknaden i stort”, säger Robert Wu.

Avtalet innebär ingen skyldighet till beställning, men det sammanlagda ordervärdet vid löpande beställningar under 2020 uppskattar Oboya Horticulture till drygt 13 miljoner kronor.

Fullt fokus på att bygga stabila hemmamarknader

Oboya Horticultures hemmamarknader är Norden och Kina, medan Holland, Polen och USA står för huvudexportmarknaden. Under de kommande åren berättar Robert Wu att fullt fokus kommer att ligga på hemmamarknaderna till dess att bolagets lönsamhetsmål om en nettomarginal kring 5-7 procent har uppnåtts.

"I dagsläget fokuserar vi på att bygga en stabil grund i våra hemmamarknader; Norden och Kina. De är stora marknader som de är, och vi är ganska små aktörer än så länge", konstaterar Rober Wu, samtidigt som han beskriver att en stegvis volymtillväxt är aktuell längre fram i tiden för att öka omsättningen:

"Under de kommande två till tre åren har vi en målsättning att nå en omsättning på 1 miljard kronor, vilket kan innebära att en expansion krävs för att öka omsättningen."

Vill utveckla hållbara produkter med nytt kapital

Sista teckningsdagen för företrädesemissionen som Oboya Horticulture är mitt uppe i är 14 november och vid full teckning tillförs bolaget 41,2 miljoner kronor, en summa som Robert Wu ser som tillräcklig för de behov som finns.

"Jag är själv med i nyemissionen med 10 miljoner kronor och från övriga aktieägare finns också ett starkt intresse. Exempelvis är tre av Oboyas styrelseledamöter med i nyemissionen med cirka 6,3 miljoner kronor kombinerat", berättar han.

Genom nyemissionen ska Oboya Horticulture bland annat vidareutveckla sitt produktutbud och investera i automatisering i produktionsledet och fokusera på hållbarhet.

"Vi måste fortsätta kolla på miljövänliga produkter, speciellt alternativa material till plast. Men vi behöver även vidareutveckla och investera i produktsortimentet samt automatisering", resonerar Robert Wu.

Med det nya kapitalet kommer bolaget även att kvitta samt återbetala räntebärande skulder för att sänka räntekostnader, vilket i sin tur kommer att föra bolaget närmare sitt mål om en nettomarginal på 5-7 procent.

Konkurrenter ofta för nischade

Oboya Horticultures huvudkonkurrenter är antingen nischade produktionsbolag som jobbar med enbart en enskild produkt eller grossistbolag inom distributionsledet.

"Det är väldigt sällan som en konkurrent står för både produktion och distribution, det är där vi är unika. Vi kan attrahera kunderna genom att vi kan leverera ett paket av produkter till våra kunder, då vi även är ett producerande bolag", säger Robert Wu.

(Källa: Oboya Horticulture)