SCIBASE: TILLSKJUTET KAPITAL SKA RÄCKA HELA VÄGEN - VD

Medicinteknikbolaget Scibase gjorde entré som listat bolag i tisdags då aktien började handlas på First North. Efter en livlig första dag med nära 2.300 avslut har handeln därefter lugnat ner sig. Kursmässigt har en viss återhämtning skett efter initial nedgång, men på torsdagsmorgonen var det alltjämt något kvar till introduktionskursen.

"Jag kan inte spekulera i detta, mitt fokus ligger på att skapa värde i bolaget på lång sikt och i bolaget går allt enligt plan och vi räknar med att skicka in ansökan om godkännande till FDA i år som planerat", konstaterar Simon Grant, vd för Scibase, i en kommentar.

Aktien prissattes till 50 kronor i den emission som gjordes i samband med listningen och ägarspridningen gav en aktieägarbas på cirka 4.000 aktieägare. På torsdagen gjordes avslut kring 49 kronor, 2 procent under introduktionskurs. OMXS30 har samtidigt backat drygt 1 procent.

I kommersiell uppbyggnadsfas

Scibase befinner sig kommersiellt i en uppbyggnadsfas där kostnader för marknadsetablering förväntas öka. Även om Scibase valt en strategi där centrala organisationskostnader minimeras står det klart att förväntade vinster ligger några år bort. Simon Grant har uttryckt att Scibase ska visa svarta siffror någon gång 2018 och att 2019 därmed blir det första vinståret.

Under resan mot kommersialisering har Scibase de senaste åren fyllt på kassan genom kapitalanskaffningar (35 miljoner kronor 2014 och dessförinnan 53 miljoner 2013). Tidningen Affärsvärlden har i en analys av Scibase pekat på risken för att nya kapitaltillskott kan bli nödvändiga.

Simon Grant vill dock dämpa denna oro och menar att den kapitalinjektion som nu skett i samband med listningen på First North fyller bolagets behov.

"Det är en bra miljö nu och vi såg att det var bättre att ta in pengar som räcker hela vägen. Dessutom var våra befintliga ägare med på kapitalanskaffningen. Med den plan och strategi vi har i dag ser vi inget behov att ta in mer kapital innan vi klarar oss själva", säger Simon Grant.

Detta hade gällt även för det fall endast det lägre emissionsbeloppet (150 miljoner kronor, brutto) hade kommit in, men efter utökning och utnyttjande av övertilldelningsoption står det klart att kapitaltillskottet nu blir större. Utökningen med 300.000 aktier gav 15 miljoner kronor och utnyttjas Paretos övertilldelningsoption på 495.000 aktier kan det totala beloppet stiga till 190 miljoner kronor, brutto.

Sammantaget ska det ge en buffert som räcker under uppbyggnadsfasen, menar Simon Grant.

"Vi har också bestämt oss för att inte bygga någon stor organisation och vara försiktiga när vi går in på nya marknader. På vissa marknader måste man gå via distributörer annars blir det väldigt dyrt. Det gäller exempelvis USA".

Löser ett vårdproblem

Scibase adderar till listan över medicinteknikbolag som är listade eller börsnoterade i Stockholm. Inriktningen är diagnostiska instrument för att spåra hudcancer och malignt melanom. I dag sker det genom visuell bedömning av lever- och hudfläckar, en metod som har stora brister.

"Det är väldigt svårt och det finns inga objektiva verktyg. Nu är det dermatologer och allmänläkare som ska bedöma baserat på visuella undersökningar och det handlar om individuella bedömningar", säger Simon Grant.

I den kliniska studie som publicerades 2014 gjordes en större undersökning av bolaget och den visade att träffsäkerheten varierade mellan 54-71 procent beroende på vilken metod som användes. Med Scibase utrustning var träffsäkerheten 97 procent.

För vården är dagens bristfälliga metoder också ett påtagligt problem.

"Mellan 93-97 procent av alla lesioner som opereras bort för att sedan analyseras av patologer är godartade. Med en bättre diagnostik kan antalet onödiga operationer minska markant samtidigt som man potentiellt kan identifiera fler maligna melanom", skriver Simon Grant i det prospekt som togs fram inför emissionen.

Hudcancer står för ett växande behandlingsbehov, globalt diagnosticeras cirka 230.000 nya fall av malignt melanom varje år och antalet fall ökar med cirka 3 procent per år. I Sverige är ökningen dubbelt så hög, en utveckling som Simon Grant tror kan bero på bristande medvetenhet om behovet att skydda sig och att det är ont om dermatologer och patologer i vårt land.

"Vår lösning skulle klart minska pressen på patologerna, i dag är det långa väntetider på provsvar", säger han.

Har tilldelats stöd från Vinnova

För att förbättra förutsättningarna att lösningen ska kunna användas brett vidareutvecklas den löpande och ett sådant steg är att göra den mindre och mer hanterlig. För detta har Scibase tillsammans med KTH tilldelats 3,9 miljoner kronor från Vinnova, vilket bolaget kunde meddela på onsdagen.

Scibase lösning har namnet Nevisense och rent tekniskt bygger den på att elektrisk ström skickas genom vävnaden som ska undersökas. Mätning av signalen ger svaret om det rör sig om malignt melanom eller om leverfläcken är godartad. Metoden i sig är inte ny, men Scibase har vidareutvecklat tekniken och skapa ett tekniskt försprång med sin produkt Nevisense.

"Många har försökt med metoden att använda impedans för att upptäcka cancerceller, men det är extremt svårt att få en bra signal. Nyckeln i vårt fall är den elektrod som utvecklats under många år med de "mikrospikar" som gör att man träffar rätt plats och djup i vävnaden", säger Simon Grant avslutningsvis.

Artikeln publicerades 4 juni 2015 och utgjorde ett testexempel på utformningen av Cision Promoted inför lanseringen senare under 2015.

Taggar: