Vind i seglen för Polygiene: ”Vi har växt med 40 procent i år”

Miljömedvetenhet, hälsotrender och en global växande medelklass är tre aktuella ämnen som ger svenskbaserade Polygiene draghjälp på tillväxtskalan. Med en dubblerad omsättning sedan 2012 och ökade vinstmarginaler spekuleras det om en börsnotering för företaget.

”Jag tror det sker under 2016, men när kan jag inte specificera”, säger Polygienes vd Christian von Uthmann.

Marknaden för funktionskläder ökar lavinartat, mer än den vanliga klädhandeln. Detta har Polygiene kunnat kapitalisera på. Företaget registrerades 2005 och har sedan dess utvecklat produkter för att förhindra den lukt som uppstår när svetten från vår fysiska aktivitet leder till bakteriebildning i våra träningskläder – samma bakteriebildning som ger ifrån sig lukten. Med en lösning av silversalt förhindrar Polygienes produkt bakteriebildningen i kläderna, själva luktkällan, vilket gör att plagget inte behöver tvättas lika ofta och får en längre livslängd. Tvättandet ger, enligt Christian von Uthmann, två tredjedelar av den miljöpåverkan ett klädesplagg utgör under hela sin livstid och 50 procent av källan till slitage av våra kläder. Enbart en tredjedel av klimatpåverkan utgörs av själva produktionen. Företaget anser att man måste titta på hela livscykeln för funktionskläder och -tillbehör.

”Vi försöker lyfta det i diskussionen. Behöver man inte tvätta plaggen lika ofta förbrukar man inte lika mycket vatten och plagget har en längre livslängd. Dessutom sparar man tid för sig själv, något som vår testbas av studenter uppskattade mycket när vi undersökte deras inställning till Polygienes effekter.”

År 2010 riktade Naturskyddsföreningen kritik mot företaget med deras spray on-produkt. Förutom att ärendet omgående lades ned av Marknadsnämnden säljer man inte längre produkter där konsumenten själv applicerar Polygiene Odor Control. Numera appliceras den vattenbaserade lösningen direkt på tyget i produktionen, innan det klippts itu till olika plagg.

I dagarna publicerade Kemikalieinspektionen resultat av sina undersökningar av biocider, medel mot bakteriebildning, svamp eller mikrober, i textilier. Där utsåg man Polygienes produkt som mest effektiv mot lukt i textilier.

”Vill vara allt för några”

Till partnerlistan hör tunga sport- och friluftslivvarumärken som Peak Performance, Adidas, Blåkläder, Hugo Boss, Intersport och den amerikanska jätten Patagonia, känd inom industrin som den tuffaste kvalitetsäkraren för miljösmarta funktionskläder. Totalt har Polygiene 98 partners, vilket Christian von Uthmann beskriver som ”ganska många” sett till marknaden och konkurrenter, men konstaterar att det inte finns något egenvärde i att ha så många partners som möjligt.

”Vi försöker inte vara något för alla, snarare vill vi vara allt för några. Vi jobbar nära tillsammans med våra partners, bland annat genom co-branding, på att applicera Polygiene i hela deras sortiment av funktionsartiklar. Vår lösning kan användas även på skor och hjälmar”, säger Christian von Uthmann.

Polygiene garanterar att deras lösning ska fungera på plagget under hela dess livslängd. Fungerar inte lösningen kan kunden reklamera plagget hos företaget och få ett nytt. Under 2014 producerades 15 miljoner meter tyg med Polygienes lösning, enbart två plagg reklamerades. I produktionsled räknar man i snitt med en meter tyg per t-shirt, vilket innebär 12-15 miljoner plagg för Polygienes räkning. Största kunden är Addidas och största marknaden av stora funktionella varumärken finns i USA.

Börsnotering under 2016

Med minskat behov av konsumtion som följd kan man tänka sig att klädbolagen inte ser en vinst med Polygiene, men det är ett argument som Christian von Uthmann vill slå hål på.

”För det första är det fler och fler som idrottar och intresserar sig för uteliv, vilket innebär att fler köper lite mindre än att färre köper ofta. Så växer marknaden redan i dag. För det andra finns det en stor efterfrågan av denna funktion hos konsumenterna, vilket försäljarna gör bra i att besvara. Dessutom kan själva varumärket förknippas med dålig lukt eller dålig kvalité om det slits ut snabbt.”

Är det därför ni har sett ett sådant uppsving i siffrorna?

”Ja, bland annat. Vi ligger helt rätt i tiden. Miljöpåverkan av en växande medelklass i till exempel Kina, som redan har vattenbrist, skulle innebära enorma problem om man inte kan presentera en lösning. En sådan har vi.”

Hur ser ägarbilden ut i företaget i dag?

”Vi startade under Perstorpskoncernen, som i dag har sålt av alla sina aktier. I dag är det privatpersoner som äger varierande storlek på andelar i företaget.”

Ligger en börsnotering nära till hands?

”Det är väldigt mycket som händer nu så en notering inom den närmaste tiden blir för tight. Vi genomförde nyligen en nyemission för att kunna öka tempot i utvecklingen. Jag tror att en notering kommer att ske under 2016, närmare än så kan jag inte förutspå.”

Under 2014 omsatte Polygiene 36,5 miljoner kronor att jämföra med 18,8 miljoner under 2012. Resultatet har ökat från -4,1 miljoner under 2012 till 5,4 miljoner 2014, medan vinstmarginalen ökat från -22 procent till 10,5. Bolaget har totalt nio anställda.