20 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Award 2018

I kväll presenterades de nominerade till Cision PR Influencer Award 2018 på nomineringsminglet inför Spinngalan. Utmärkelsen ges till den person inom PR och kommunikation som under året har haft störst inflytande i digitala kanaler och delas ut på Spinngalan den 22 november.

I år har extra fokus lagts på nya digitala kommunikationsformat och personlig direktkontakt med följare där stories i sociala medier har viktats in i bedömningen för att utse vinnaren av Cision PR Influencer Award.

Nomineringarna tas fram med hjälp av Cisions egna rankningsmetod över inflytande i digitala nyhetsmedier och sociala medier. Arbetet med att utse de nominerade börjar tidigt under hösten genom att Cisions researchteam tar fram en lista över inflytelserika personer inom PR och kommunikation. De utgår då ifrån en mängd parametrar så som antal följare i sociala medier till spridning av innehåll och mediesynlighet. Varje parameter viktas sedan noggrant och möjliggör en sortering för att få fram de personer som under året haft störst inflytande.

Parametrarna ses årligen över för att de ska spegla de trender och betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation.

”I fjol tittade vi extra på hur den digitala närvaron omvandlades till fysiska talartillfällen. I år har vi gått tillbaka till det digitala men dialogen är fortsatt i fokus när vi tittar på vilka som har lyckats bäst med den direkta, personliga och fragmenterade kommunikationsformen som stories i sociala medier är”, säger Ulrika Peyron, marknadschef på Cision.

De 20 nominerade till i utmärkelsen Cision PR Influencer Award 2018 (utan inbördes ordning) är:

För att kunna nomineras till Cision PR Influencer Award krävs att antingen är knuten till en byrå som arbetar med PR eller är PR-konsult i egen regi. Varje år utvecklas uträkningen för att mätningen ska hållas relevant och aktuell. Personen måste även ha varit omnämnd i nyhetsmedier på nätet minst en gång under mätperioden för att kunna kvala in på listan.  Nytt för i år är bland annat hur väl de nominerade lyckas skapa engagemang genom stories i sociala medier.

Fjolårets vinnare av Cision PR Influencer Award var Viktor Frisk. Tidigare utmärkelser har gått till Jerry Silfwer, Deeped NiclasStrandh Fredrik Wass, Lina Thomsgård, Brit Stakston och Paul Ronge. Detta är åttonde året som Cision delar ut priset Cision PR Influencer Award och även åttonde året Cision är huvudsponsor till PR-galan Spinn.

Här kan du läsa mer om nomineringarna.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Peyron, marknadschef Cision Norden
E-post: ulrika.peyron@cision.com
Telefon: 0701715747

Cision Ltd. (NYSE: CISN) är en ledande global leverantör av software och tjänster inom förtjänad kommunikation för verksamma inom PR- och marknadskommunikation samt IR. Cisions® mjukvara möjliggör för användare att identifiera och interagera med opinionsbildare, skapa och distribuera meningsfulla berättelser och mäta vilken affärspåverkan det har. Cision har över 4,000 anställda med kontor i 15 länder i Amerika, EMEA och APAC.