22 PR-konsulter nominerade i årets Cision PR Influencer Award

Läs original

Igår kväll presenterades de nominerade till Cision PR Influencer Award på nomineringsminglet inför Spinngalan. Utmärkelsen kommer att delas ut på Spinngalan den 24 november och ges till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier. Nytt för i år är att Cision inkluderar användande av Facebook live och att podcast har fått större betydelse.

Nomineringarna tas fram med hjälp av Cisions egen rankningsmetod över inflytande i digitala nyhetsmedier och sociala medier. Arbetet med att utse de nominerade börjar tidigt under hösten genom att Cisions researchteam tar fram en lista över inflytelserika personer inom PR och kommunikation. De utgår då ifrån en mängd parametrar så som antal följare i sociala medier till spridning av innehåll och webbartiklar. Varje parameter viktas sedan noggrant och möjliggör en sortering för att få fram de personer som under året haft störst inflytande. I år har 22 personer nominerats till en topp 20-lista och vinnaren utses på Spinngalan den 24 november.

Parametrarna har setts över för att passa några av de trender vi ser i dagens digitala kommunikation.

”Förra året fokuserade vi på hur väl de nominerade lyckades konvertera sina följare. I år har vi valt att spola tillbaka bandet och lägga vikt vid hur de nominerade skapar relation med hjälp av e-post och nyhetsbrev i sitt PR-arbete”, säger Alexander Mason, Commercial Director på Cision.

Våra 22 nominerade till topp 20 i utmärkelsen Cision PR Influencer Award 2016 utan inbördes ordning är:

För att vara med på listan krävs att man jobbar på eller är knuten till en byrå som arbetar med PR. Dessutom krävs att man har en mätbar url, så som en blogg, en hemsida eller en personlig presentation på en företagssida. Även annan digital synlighet så som Facebook live, snapchat eller en egen Wikipediasida är meriterande i mätningen. Personen måste även ha varit omnämnd i nyhetsmedier på nätet minst en gång under mätperioden för att kunna kvala in på listan.

Utmärkelsen Cision PR Influencer Award gick förra året till Deeped NiclasStrandh. Tidigare vinnare är Fredrik Wass, Lina Thomsgård, Brit Stakston och Paul Ronge. Detta är sjätte året som Cision delar ut priset Cision PR Influencer Award och det sjätte året Cision är huvudsponsor till PR-galan Spinn.

För mer information, vänligen kontakta:
Alexander Mason, Commercial Director
E-post: alexander.mason@cision.com
Telefon: 073-345 16 00

Cision är en global ledande aktör inom affärsdriven informationshantering (media intelligence) och levererar ett komplett arbetsflöde för professionella IR- och PR-kommunikatörer. Cision är världsledande inom sin bransch och har huvudkontor i Chicago med över 100 000 kunder globalt. Cision har även kontor i Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Portugal, Sverige, Finland och Kina och representerar varumärkena Gorkana Group, PRWeb, Help a Reporter Out (HARO) och iContact.