• Cision/

Aktieägarna i Observer Aktiebolag (publ) kallas härmed till ordinarie bolagsstämma torsdagen den 2 maj 2002, klockan 17.00, i Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm. Anmälan m.m. För att äga rätt att deltaga i förhandlingar på stämman skall aktieägare dels vara införd i den av VPC AB förda aktieboken måndagen den 22 april 2002, dels senast torsdagen den 25 april 2002, klockan 16.00, anmäla sig hos bolaget för deltagande på bolagsstämman under adress Observer Aktiebolag, 114 88 Stockholm eller per telefon 08-507 410 13 eller fax 08-507 410 25 eller via e-post info@observergroup.com. Vid anmälan skall uppges namn, person-/organisationsnummer, aktieinnehav, adress och telefonnummer dagtid, samt uppgift om eventuella biträden. Förvaltarregistrerade aktier Aktieägare, som låtit förvaltarregistrera sina aktier genom banks notariatavdelning eller enskild fondhandlare, måste, för att äga rätt att deltaga på bolagsstämman, genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera sina aktier i eget namn hos VPC AB. Sådan inregistrering skall vara verkställd måndagen den 22 april 2002, och bör därför begäras hos förvaltaren i god tid före nämnda dag. Ombud m.m. Aktieägare som avser att låta sig företrädas genom ombud skall utfärda dagtecknad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdas av juridisk person skall bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande ("registreringsbevis") för den juridiska personen bifogas. Fullmakten och registreringsbeviset får inte vara äldre än ett år. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis bör i god tid innan stämman insändas per brev till bolaget på ovan angivna adress. Förslag till dagordning 1. Stämmans öppnande. 2. Val av ordförande vid stämman. 3. Fastställande av röstlängd. 4. Godkännande av dagordning. 5. Val av en eller två justeringsmän. 6. Prövning av frågan om stämman blivit behörigen sammankallad. 7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse. 8. Verkställande direktörens anförande. 9. Beslut om fastställelse av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning. 10. Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen och fastställande av avstämningsdag för utdelning (se nedan). 11. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktören. 12. Fastställande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter. 13. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden. 14. Val av styrelseledamöter och styrelsesuppleanter (se nedan). 15. Beslut om bemyndigande till styrelsen att besluta om nyemission av aktier (se nedan). 16. Stämmans avslutande Styrelsens förslag till beslut Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen och fastställande av avstämningsdag för utdelning (punkt 10). Styrelsen och verkställande direktören föreslår att årets vinst om 598.058.999 kronor samt balanserade vinstmedel om 232.710.039 kronor, totalt 830.769.038 kronor disponeras så att 0,45 kronor per aktie, totalt 25.010.036 kronor, utdelas till aktieägarna och att återstående belopp om 805.759.002 kronor överförs i ny räkning. Som avstämningsdag för utdelningen föreslår styrelsen tisdagen den 7 maj 2002. Om bolagsstämman beslutar i enlighet med förslaget, beräknas utdelningen kunna utbetalas genom VPC AB:s försorg måndagen den 13 maj 2002. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier (punkt 15). Styrelsen föreslår att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att längst intill bolagets ordinarie bolagsstämma under år 2003 fatta beslut om nyemission av högst 2.000.000 aktier i bolaget. Sådan emission skall kunna innebära avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt att teckna nya aktier. Styrelsen skall äga besluta att aktie skall kunna tecknas mot apport eller kvittning med villkor som avses i 4 kap 6 § aktiebolagslagen. Bemyndigandet skall inom ovan angivna ramar kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att de nya aktierna skall användas till förvärv av verksamheter eller bolag. Övriga förslag till beslut Val av styrelseledamöter och styrelsesuppleanter (punkt 14). Aktieägare, representerande mer än 30 procent av rösterna i bolaget, har informerat bolaget om följande förslag till styrelse: Till styrelseledamöter föreslås omval av Håkan Bryngelson, Örjan Håkanson, Ulf Ivarsson, Maria Lilja, Robert Lundberg och Hans Tson Söderström. Vid ordinarie bolagsstämman 1999 utsågs revisionsbolaget Ernst & Young AB till bolagets revisor för tiden intill slutet av den ordinarie bolagsstämma som hålls år 2003. Val av revisor blir därför ej aktuellt vid årets bolagsstämma. * * * Redovisningshandlingar och revisionsberättelse kommer senast från och med den 18 april 2002 och styrelsens fullständiga förslag till beslut om bemyndigande enligt punkten 15 kommer från och med den 25 april 2002 att hållas tillgängliga hos bolaget på ovan angiven adress samt sändas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Stockholm i april 2002 Observer Aktiebolag (publ) Styrelsen För ytterligare information, kontakta: Anders Lundmark, ekonomidirektör, telefon; 08 507 417 23/070 333 29 77, e-post: anders.lundmark@observergroup.com Per Blixt, informationschef, telefon: 08 - 507 410 12/070 549 28 08 e-post: per.blixt@observergroup.com Fakta om Observer AB Observer AB, noterat på O-listan (Attract 40) vid Stockholmsbörsen har sin verksamhet inom business och communication intelligence, med omvärldsbevakning, analys och kommunikationsutvärdering, samt målgruppsidentifiering och förmedling av information för PR- och IR- ändamål. Observer AB omsätter närmare 1 900 miljoner kronor på årsbasis och sysselsätter cirka 2 700 personer i USA, Storbritannien, Sverige, Kanada, Tyskland, Norge, Finland, Danmark, Portugal, Irland, Estland, Lettland och Litauen. Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på: www.observergroup.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/03/20020403BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/03/20020403BIT00760/wkr0002.pdf