Bokslutskommuniké januari - december 2001

Bokslutskommuniké januari - december 2001 Fortsatt förbättrad rörelsemarginal under fjärde kvartalet 2001. Integration av USA-förvärv, rörelsemarginal och förvärvsberedskap i fokus 2002. · Koncernens rörelseintäkter ökade med 20 procent till 1 358,7 Mkr (1 135,4). Den organiska tillväxten i lokal valuta uppgick till 7 procent (20). · Rörelseresultatet, före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, uppgick till 231,2 Mkr (270,5). Rörelsemarginalen för helåret 2001 uppgick till 17,0 procent (23,8). I fjärde kvartalet ökade rörelsemarginalen till 17,5 procent jämfört med 16,2 procent föregående kvartal. · Det tidigare aviserade besparingsprogrammet har genomförts. Åtgärderna får full effekt 2002 och minskar kostnaderna med 80 Mkr på årsbasis. · Vinsten per aktie efter skatt samt efter full utspädning, exklusive goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, uppgick till 2,42 kr (2,95). · Styrelsen föreslår en utdelning om 0,45 kr (0,45) per aktie. · I november förvärvades amerikanska Bacon´s Information med verksamhet inom såväl Media Intelligence som Communication Tools. Etableringen på den viktiga amerikanska marknaden stärker Observers globala kunderbjudande och integrationen av Bacon´s löper enligt plan. · I syfte att höja Observers beredskap för fortsatt expansion, avser styrelsen föreslå en nyemission med företrädesrätt för nuvarande aktieägare om cirka 400 miljoner kronor. Kommentar av Observers verkställande direktör Robert Lundberg "Under ett år då konjunkturen utvecklades svagt har Observers starka position gjort det möjligt att genomföra sex förvärv på fyra nya marknader. Förvärven i Nordamerika har ytterligare stärkt vår ställning som marknadsledare. Tillsammans med kostnadsreduceringar och ett förstärkt kunderbjudande gör det oss väl positionerade inför 2002. Nu fokuserar vi på att ytterligare förbättra vår rörelsemarginal, integrera våra amerikanska förvärv och att höja vår finansiella beredskap för fortsatt expansion". Viktiga händelser under året · Observer har genomfört sex förvärv på fyra nya marknader. · En särskild enhet för att bearbeta multinationella kunder har etablerats i London. · Ägarandelen i tidigare hälftenägda intressebolaget SMG Consulting har avyttrats. · Observers tidigare huvudägare Bure Equity AB delade ut hela sitt innehav i bolaget till sina aktieägare. · Waymaker är sedan sommaren 2001 det gemensamma varumärket för verksamheten i divisionen Communication Tools. · Observers aktier på Stockholmsbörsen handlas sedan augusti 2001 i ett aktieslag. Marknad De långsiktiga förutsättningarna för Observers tjänster är goda. Globaliseringen, växande informationsflöden och en snabb teknikutveckling ger företag och organisationer allt större anledning att bevaka såväl bransch- som samhällsutvecklingen. Samtidigt växer behoven av att ytterligare utveckla kommunikationen inom Public Relations (PR) och Investor Relations (IR) samt nödvändigheten av att utvärdera kommunikationsinsatserna. Media Intelligence Marknadsutvecklingen under 2001 har påverkats av att medierapporteringen kring mul- och klövsjukan och terrorattackerna i USA dominerade nyhetsflödet under våren respektive hösten vilket begränsade utrymmet för nyheter som är relevanta för Observers kunder. Medieinnehållet har därefter blivit mer varierat men återkom under året inte till de förhållanden som rådde före den 11 september. Vidare har konjunkturavmattningen inneburit svagare nyhetsflöden och en ökad försiktighet hos kunderna. Under nuvarande marknadsförhållande är starka marknadspositioner, betydande skalfördelar, ett brett tjänsteutbud och internationell marknadsnärvaro avgörande för att kunna upprätthålla god organisk tillväxt. Marknaden för förädlade tjänster, inte minst för analystjänster, är fortsatt god. Communication Tools Inom divisionen Communication Tools har marknadstillväxten varit lägre än motsvarande period föregående år men är fortsatt god. Under 2001 har aktivitetsnivån inom IR och PR hos våra kunder varit lägre. Inledningen av 2000 präglades av en hög kommunikationsnivå inte minst inom teknik- och Internetrelaterad verksamhet. Omedelbart efter attackerna i USA sjönk aktiviteten inom IR och PR hos kunderna och antalet uppdrag inom området Publish (distribution) minskade. Därefter har en viss återhämtning skett. Inom området Select (databaser) har intäkterna varit stabila över året då intäkterna baseras på årsprenumerationer. Tillväxten i antalet nya kunder har dock varit lägre. Intäkter Rörelsens intäkter uppgick till 1 358,7 Mkr (1 135,4), en ökning med 20 procent. Av intäkterna svarar Media Intelligence för 1 075,1 Mkr och Communication Tools för 301,5 Mkr. För helåret 2001 uppgick den organiska tillväxten i lokal valuta till 7 procent. De nordiska länderna nådde en tillväxt om 9 procent medan Storbritannien och Tyskland sammantaget nådde 5 procent. Den organiska tillväxten, i lokal valuta, under fjärde kvartalet uppgick till 2 procent. I de nordiska länderna uppgår andelen förädlade tjänster inom Media Intelligence till 38 procent (36) av intäkterna, medan den i Storbritannien och Tyskland uppgår till 6 procent (3). I den brittiska delen av divisionen Communication Tools har tjänsterna selektering och byggande av databaser visat en högre tillväxt jämfört med föregående år medan tillväxten inom området distribution av affärsinformation varit lägre. Resultat Koncernens rörelseresultat före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster uppgick till 231,2 Mkr (270,5). Rörelsemarginalen uppgick till 17,0 procent (23,8). Divisionen Media Intelligence nådde en rörelsemarginal om 15,1 procent (23,4) och divisionen Communication Tools 26,6 procent (32,1). Rörelseresultatet fjärde kvartalet uppgick till 70,6 Mkr (74,9). Rörelsemarginalen för fjärde kvartalet ökade till 17,5 procent jämfört med 16,2 procent föregående kvartal. I brittiska delen av divisionen Media Intelligence genomfördes som planerat ett stort antal integrations- och utvecklingsprojekt i syfte att öka tillväxttakten. Det omfattande förändringsarbetet påverkade, som tidigare aviserats, produktivitet och rörelsemarginaler negativt. Under andra halvåret förbättrades produktiviteten successivt och rörelsemarginalen var i slutet av året i nivå med den långsiktiga målsättningen för enheten. Efter att ha drabbats av effekterna av mediarapporteringen kring mul- och klövsjukan under inledningen av året förbättrades tillväxt och resultatutveckling i Tyskland. I den tyska verksamheten utvecklades bevakningsområdet tryckta medier väl medan området etermedier var relativt svagt. De nordiska länderna uppvisar fortsatt goda rörelsemarginaler även om den ekonomiska avmattningen och svagare nyhetsflöden har lett till en avtagande tillväxttakt. För divisionen Communication Tools har den lägre tillväxttakten under perioden tillsammans med expansionskostnader minskat rörelsemarginalerna som dock uppgår till 26,6 procent. Koncernens satsningar på att utveckla IT-lösningar, nya tjänster och nya marknader har fortsatt varit betydande. Utvecklingsprojekten syftar till att upprätthålla en hög organisk tillväxt, addera ytterligare värde till kunderbjudandena och underlätta fortsatt internationell expansion. Finansnettot uppgick till -39,3 Mkr (-35,6). Finansnettot har påverkats med -4,5 Mkr som en följd av nedskrivning av värdet på Observers aktier i Jupiter Media Metrix till rådande börskurs. Aktierna är föremål för ett offentlig bud som, om det fullföljs, också kommer att omfatta delägandet i Jupiter Media Metrix Europe. Det bokförda värdet på Observers innehav uppgår till 5,7 Mkr. I finansnettot ingår också valutakurseffekter med 0,5 Mkr och ett räntenetto på -35,5 Mkr. Periodens resultat efter skatt uppgick till 29,4 Mkr (461,8). I resultatet 2000 ingick realisationsvinster för försäljningen av divisionen Sifo Research & Consulting och Sifo Interactive Media (Media Metrix Norden) samt återbetalda pensionsmedel. Sammantaget uppgår detta till 398,6 Mkr. Vinsten per aktie efter skatt samt efter full utspädning, exklusive goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, uppgick till 2,42 kr (2,95). Nordamerika Nyförvärvade Bacon´s i USA konsolideras från 1 december och har utvecklats planenligt. De under hösten förvärvade företagen i Kanada har fusionerats. Verksamheten bedrivs nu i ett företag och utvecklas enligt plan. Arbetet med att samordna USAs och Kanadas kunderbjudanden samt introducera hela Observers tjänsteutbud har påbörjats och löper väl. Kostnadsreduceringar Det tidigare aviserade programmet för att anpassa koncernens kostnader har genomförts. Kostnadsreduceringar och en hård prioritering av utvecklingsprojekt kommer att minska kostnaderna med motsvarande 80 Mkr på årsbasis. Åtgärderna får full effekt 2002. Kostnaderna för programmets genomförande har belastat rörelseresultatet under andra halvåret 2001. Tillväxt- och resultatmål Observers långsiktiga finansiella mål ligger fast. Målet är att uppnå en årlig organisk tillväxt om lägst 10 15 procent. Därutöver kommer expansion via förvärv. Koncernen skall uppnå en långsiktig rörelsemarginal, före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, på 22 procent. Förvärv av företag med låg marginal samt speciella satsningar kan dock tillfälligt medföra lägre rörelsemarginal. Optionsprogram I februari 2001 beslutades om införandet av ett så kallat stock option program. I flera länder uppkommer sociala kostnader på den värdeökning som uppstår när en option utnyttjas. Avsättningar för sociala kostnader på beräknad förmån belastar resultatet löpande. Inga avsättningar har gjorts under perioden. Finansiell ställning Utöver hög organisk tillväxt bygger Observers tillväxtstrategi på förvärv av bolag på nya geografiska marknader. Förvärv av bolag med starka marknadspositioner leder till betydande goodwill. Den totala goodwillposten i balansräkningen uppgår till 3 051,2 Mkr. Goodwillposten har ökat med 1 446,6 Mkr under året varav 169 Mkr utgörs av valutakurseffekter. Det egna kapitalet uppgick vid periodens utgång till 1 681,1 Mkr (1 562,9) vilket motsvarar 30,25 kr per aktie (28,16). Nettoskuldsättningen var 94 procent (7). I syfte att höja Observers finansiella beredskap för fortsatt expansion, såväl organisk som genom förvärv, avser styrelsen i Observer föreslå en nyemission med företräde för nuvarande aktieägare. Nyemissionen beräknas tillföra bolaget cirka 400 miljoner kronor. Efter genomförd nyemission uppgår nettoskuldsättningsgraden proforma per 31 december 2001 till 57 procent. Se vidare avsnitt Nyemission höjer Observers beredskap för fortsatt expansion nedan. Redovisningsprinciper Bolaget tillämpar Redovisningsrådets rekommendationer och årsredovisningslagen. Bokslutskommunikén är upprättad i överensstämmelse med Redovisningsrådets rekommendation RR 20 Delårsrapportering. Utdelning Styrelsen föreslår att bolagsstämman fastställer utdelningen till 0,45 kr (0,45) per aktie. Förvärv/avyttringar I november förvärvades amerikanska Bacon´s. Bolaget bedriver verksamhet inom såväl Media Intelligence som Communication Tools och har en ledande marknadsposition i USA. Bacon´s har cirka 400 anställda och omsatte 390 miljoner kronor under perioden oktober 2000 - september 2001. Bolaget konsolideras från den 1 december. I augusti förvärvades två ledande företag inom omvärldsbevakning i Kanada. Förvärven var Observers första i Nordamerika. Verksamheten i Kanada konsolideras från den 1 september och bedrivs nu i ett företag under namnet Bowdens. Under perioden har även Irlands ledande företag i branschen förvärvats. Förvärvet av News Extracts innebär att Observer blir komplett i den engelskspråkiga delen av Europa och att företaget kan utnyttja synergier med den brittiska delen av koncernen. News Extracts konsolideras från den 31 mars. I början av mars förvärvades Portugals ledande företag inom medie- och omvärldsbevakning Memorandum SA. Memorandum är ett välutvecklat och modernt företag med ett omfattande nätverk av partners i Latinamerika och Spanien. Företaget konsolideras från och med mars månad. I maj förvärvades News Onlinegruppen som är marknadsledande i Sverige och Norge vad gäller fakta om media i Norden. Informationen i databaser är tillgänglig online, via CD och tryckta publikationer. News Onlineföretagen konsolideras i divisionen Communication Tools från maj månad. Observer har avyttrat sin andel i tidigare hälftenägda management- och strategikonsulten SMG Consulting. Överlåtelsen skedde per den 31 mars. Utsikter Den långsiktiga utvecklingspotentialen för Observers tjänster är god. Bedömningen är att Observer fortsätter att växa snabbare än den underliggande marknaden och bibehåller en långsiktig organisk tillväxt om 10 15 procent per år. Arbetet med att därutöver expandera verksamheten genom förvärv fortsätter. Observer går in i 2002 väl positionerat. Kostnadsbasen har reducerats med 80 Mkr på årsbasis samtidigt som kunderbjudandet utökats med ett antal nya tjänster. Etableringen i Nordamerika skapar unika förutsättningar för attraktiva erbjudanden till multinationella kunder. Ambitionen är att så snart som möjligt åter nå en rörelsemarginal, före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, på 22 procent. Nyemission höjer Observers beredskap för fortsatt expansion Under 2001 förvärvade Observer sex företag med en sammanlagd omsättning överstigande 600 miljoner kronor. Observers starka finansiella ställning möjliggjorde att samtliga förvärv kunde finansieras med egna medel och ökad upplåning. Det är styrelsens bedömning att den starka finansiella ställningen skapade ett handlingsutrymme som väsentligen förbättrade Observers möjligheter att framgångsrikt genomföra dessa förvärv. Expansionen och den ökade upplåningen har dock medfört att det finansiella utrymmet för ytterligare förvärv för närvarande är begränsat. I syfte att höja Observers finansiella beredskap för fortsatt expansion avser styrelsen i Observer föreslå en nyemission med företräde för nuvarande aktieägare. Nyemissionen beräknas tillföra bolaget cirka 400 miljoner kronor. Fortsatt konsolidering av marknaden Trots betydande konsolidering under senare år, är marknaden för Observers tjänster fortfarande fragmenterad med många små lokala aktörer. Härtill är flertalet marknader fortfarande relativt outvecklade med låg tillväxt, ett begränsat utbud av förädlade tjänster, och en hög andel företag som sköter omvärldsbevakning i egen regi. Även om Observer under den närmaste tiden kommer att fokusera på den fortsatta integrationen av redan förvärvade verksamheter, kommer möjligheterna till nya förvärv att bevakas kontinuerligt. Den fragmenterade marknadsbilden och de attraktiva förutsättningarna för förvärv bedöms skapa fortsatt intressanta förvärvstillfällen. Förutom kompletterande förvärv på befintliga marknader, har Observer för avsikt att i framtiden etablera närvaro på ytterligare viktiga europeiska marknader, såsom Italien, Frankrike och Spanien. Vidare bedöms expansionsmöjligheterna i Östeuropa som intressanta. Även Asien är en ännu outvecklad marknad med stor potential på sikt. Det är Observers bedömning att ökningen av det egna kapitalet tillsammans med den minskade skuldsättningen avsevärt höjer den finansiella beredskapen för fortsatt expansion genom förvärv. Storlek ger konkurrensfördelar Observer är verksam i en bransch som kännetecknas av höga inträdesbarriärer och tydliga skalfördelar, vilket bedöms ge Observer betydande konkurrensfördelar i sin egenskap av marknadsledare. Kunderna efterfrågar i allt högre grad förädlade tjänster. Att utveckla nya tjänster, ofta med ett allt mer avancerat teknikinnehåll, är dock kostnads- och kompetenskrävande. Här kan större aktörer, såsom Observer, uppnå betydande skalfördelar, då investeringar i ny teknik och nya tjänster kan bäras av fler marknader och en större kundbas. Till skillnad från lokala aktörer har Observer en etablerad internationell närvaro, finansiella resurser och en bred kontaktyta mot marknaden. Förutom förutsättningar för ett bredare utbyte av erfarenhet och tjänster mellan marknader, ger Observers globala närvaro även en särställning gentemot världens största företag - de multinationella bolagen. Dessa kunder är ofta i behov av fullt integrerade tjänster mellan olika lokala marknader - ett område som idag är outvecklat. Observer är idag väl positionerat och har utvecklat och introducerat nya tjänster på såväl internationell som lokal nivå för denna kundkategori. Preliminär tidplan Styrelsen för Observer avser fatta beslut om nyemission i Observer, förutsatt bolagsstämmans godkännande, omkring den 1 mars 2002 och i samband därmed att kalla till extra bolagsstämma. Den extra bolagsstämman beräknas komma att hållas den 18 mars 2002. Avstämningsdag för deltagande i företrädesemissionen beräknas vara omkring den 26 mars 2002. Stockholm den 19 februari 2002 Observer AB (publ) Styrelsen och verkställande direktören Observer AB Observers verksamhet bedrivs i två divisioner. Divisionen Media Intelligence bedriver verksamhet inom Business och Communication Intelligence och erbjuder omvärldsbevakning och kommunikationsutvärdering. För närvarande bedrivs verksamhet i USA, Storbritannien, Sverige, Kanada, Tyskland, Norge, Finland, Danmark, Portugal, Irland, Estland, Lettland och Litauen. En särskild marknadsenhet för att bearbeta multinationella kunder har etablerats i London. Divisionen Communication Tools erbjuder kommunikationsverktyg för kunder främst inom IR och PR. Divisionen bygger databaser med uppgifter kring strategiskt viktiga målgrupper inom medier och finansvärld. Kunderna erbjuds också verktyg och kanaler för distribution och publicering av affärsinformation samt utvärdering av kommunikationsaktiviteterna. Verksamheten bedrivs i USA, Storbritannien, Sverige, Kanada, Finland, Danmark, Tyskland och Norge. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/19/20020219BIT00180/bit0002.doc Hela bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/19/20020219BIT00180/bit0002.pdf Hela bokslutskommunikén