Cision AB (publ) - Bokslutskommuniké januari-december 2010, 15 februari 2011

Fortsatt förstärkning av verksamheten
Starka kassaflöden

Oktober–december

• Koncernens rörelseintäkter uppgick till 268 Mkr (315). Den organiska tillväxten var -1 procent, jämfört med -4 procent för juli-september 2010 och -16 procent för oktober–december 2009. Valutaeffekter påverkade intäkterna negativt med 11 Mkr jämfört med samma period förra året och nettoeffekten av avyttringar och förvärv påverkade intäkterna negativt med 45 Mkr.
  • Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader, goodwillnedskrivningar och andra engångskostnader uppgick till 37 Mkr (24) och rörelsemarginalen var 13,7 procent (7,5). Valutaeffekter påverkade rörelseresultatet negativt med 1 Mkr jämfört med samma period förra året.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 52 Mkr (47) och det fria kassaflödet till 37 Mkr (16).
  • Den organiska tillväxten för det fjärde kvartalet låg nära noll och den positiva utvecklingstrenden för den organiska tillväxten på kvartalsvis basis under 2010 har därmed fortsatt. USA, som är Cisions viktigaste marknad, redovisade en organisk tillväxt om 2 procent i det fjärde kvartalet.
  • Goda kassaflöden under det fjärde kvartalet förbättrade den finansiella ställningen ytterligare, med en nettoskuld i relation till 12 månaders rullande EBITDA om 2,3 per den 31 december.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2010, i syfte att stärka koncernens konkurrenskraft och finansiella flexibilitet. Däremot, på grund av koncernens positiva utveckling och starka kassaflöden anser styrelsen att Cision på längre sikt skall ha en policy att dela ut cirka 50% av resultatet efter skatt.

Januari–december

• Koncernens rörelseintäkter uppgick till 1 132 Mkr (1 476). Den organiska tillväxten var -5 procent (-13). Valutaeffekter påverkade intäkterna negativt med 59 Mkr och nettoeffekten av avyttringar och förvärv påverkade intäkterna negativt med 240 Mkr.
  • Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader, goodwillnedskrivningar och andra engångskostnader uppgick till 142 Mkr (96) och rörelsemarginalen var 12,6 procent (6,5). Valutaeffekter påverkade rörelseresultatet negativt med 8 Mkr jämfört med samma period förra året.
  • Rörelseresultatet uppgick till 123 Mkr (-260) och resultatet före skatt till 83 Mkr (-341). Omstruktureringskostnader uppgick till 19 Mkr (46). Jämförelsetalen förra året inkluderar påverkan av goodwillnedskrivning (267 Mkr år 2009) och andra engångskostnader (43 Mkr år 2009).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,40 kr (-3,48).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 105 Mkr (90) och det fria kassaflödet till 5 Mkr (-49).

Kommentar av Cisions verkställande direktör Hans Gieskes:

"Cisions fjärde kvartal speglade utvecklingen vi har sett tidigare under 2010, med en förbättrad organisk tillväxttrend och mycket god lönsamhet, med marginaler strax under vårt långsiktiga EBITDA-marginalmål om 20 procent. Dessutom innebar mycket bra kassaflöden under det fjärde kvartalet en förbättrad finansiell ställning, med en nettoskuld i relation till EBITDA om 2,3, vilket överträffar vårt mål om 2,5. Det förbättrade finansiella resultatet är en följd av att vår verksamhet är betydligt starkare nu jämfört med tidigare år, med en försäljningsinriktad och programvarubaserad affärsmodell baserad på vår prisbelönade tjänsteplattform CisionPoint. Vi är optimistiska och tror på en fortsatt positiv utveckling för Cision under de närmaste åren, beroende på förbättrade marknadsförhållanden och fortsatt förbättring av vår konkurrenskraft. Vår prioritet den närmaste framtiden är att gradvis återvända till organisk tillväxt under 2011, vilket vi har som målsättning att uppnå genom fortsatt lansering av CisionPoint i Europa, merförsäljning till vår stora kundbas i USA samt ökade investeringar i försäljnings- och marknadsföringskostnader och lansering av nya tjänster."

För ytterligare information kontakta:

Hans Gieskes, koncernchef och verkställande direktör, telefon: 08 507 410 11
e-mail: hans.gieskes@cision.com