Cision AB (publ) - Delårsrapport januari–mars 2010, 28 april 2010

Cision Europa åter lönsamt Januari–mars • Koncernens rörelseintäkter uppgick till 314 Mkr (460). Den organiska tillväxten var –8 procent, jämfört med –16 procent för oktober–december 2009 och –8 procent för januari-mars 2009. Valutaeffekter påverkade intäkterna negativt med 34 Mkr jämfört med samma period förra året. • Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader uppgick till 33 Mkr (18) och rörelsemarginalen var 10,4 procent (3,9). Valutaeffekter påverkade rörelseresultatet negativt med 5 Mkr jämfört med samma period förra året. • Rörelseresultatet uppgick till 31 Mkr (9) och resultatet före skatt till 19 Mkr (–19). Resultatet per aktie uppgick till 0,12 kr (–0,29). • Det operativa kassaflödet uppgick till 11 Mkr (27) och det fria kassaflödet till –17 Mkr (–8). • Cisions europeiska division var åter lönsam under första kvartalet, främst beroende på avyttringen av förlustbringande enheter under 2009. • Den 31 mars 2010 slutförde Cision avyttringen av koncernens olönsamma tyska bolag. Före avyttringen avskiljde och behöll Cision bolagets tyska CisionPoint-kunder och en säljstyrka i syfte att fortsätta sälja denna lösning på den tyska marknaden. • Nyemissionen på 253 Mkr som annonserades den 15 februari 2010 fulltecknades. Kommentar av Cisions verkställande direktör Hans Gieskes: ”Under det första kvartalet 2010 var Cision Europa åter lönsamt, efter de omfattande strukturåtgärder som genomfördes under 2009. Genom försäljningen av vår olönsamma tyska verksamhet, som slutfördes den 31 mars 2010, anser vi att Cision Europa är väl positionerat för fortsatt förbättrad lönsamhet. Cision Nordamerika levererade ytterligare ett starkt kvartal med rörelsemarginaler om 21 %, främst genom förbättrad kostnadseffektivitet. För Cisionkoncernen översteg rörelsemarginalen 10 %, den högsta nivån sedan 2007. Marknadsförhållandena är fortsatt utmanande, men där vi börjar se tecken på att intäktsnivåerna börjar stabilisera sig på vissa marknader. Efter försäljningen av sex olönsamma enheter under 2009 och 2010 samt att vi reducerat kostnadsnivåerna i kvarvarande verksamheter är Cision nu ett starkare bolag jämfört med föregående år. Vår nyemission och nya lånefacilitet har också stärkt vår finansiella ställning väsentligt. Vi kan därför i ökad utsträckning fokusera på tillväxt, baserat på den strategi vi annonserade den 15 februari 2010, för att dra nytta av de många möjligheter vi tror finns inom vår bransch och på våra marknader.”