Cision AB (publ) - Delårsrapport januari-mars 2014

Cision uppvisar stabila intäkter och starkt kassaflöde

Januari - mars

• Totala intäkter 206 Mkr (206)
  • Organisk tillväxt 0% (-1%)
  • Rörelseresultat* 20 Mkr (20)
  • Rörelsemarginal* 10% (10%)
  • Operativt kassaflöde 42 Mkr (21)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, 0,75 kr (0,37)

*) Exklusive engångsposter, goodwillnedskrivning och andra engångsintäkter.

Kommentar av Cisions verkställande direktör Peter Granat:
”Sammantaget för första kvartalet visar vi återigen en stabiliserad verksamhet att fortsätta utveckla framgent, genom ytterligare investeringar i försäljning och marknadsföring under 2014. Vi hade en positiv organisk tillväxt i Europa och fortsatt starkt kassaflöde för koncernen. Vi kan även se fortsatt framfart för våra abonnemangstjänster i CisionPoint och för våra professionella tjänster. Då effekterna från avyttringen av den amerikanska Print Monitoring-verksamheten är bakom oss kan vi nu fokusera på organisk tillväxt.

Vi har fortsatta utmaningar på en vikande marknad i USA för bevakning av radio/TV samt för den kanadensiska verksamheten som ännu inte har genomgått en fullständig omvandling till en "digital first"-verksamhet. Vi kompenserar för denna nedgång med investeringar i vår produkt och våra säljteam för att fortsätta möta ett skiftande behov från PR- och marknadsföringsansvariga.

Vår senaste version av CisionPoint innehåller förbättrade produkter både för sociala medier och innehållmarknadsföring för att öka användaranpassningen och ge en komplett, heltäckande lösning för kampanjer inom förtjänade medier. Vi har också lanserat en ny hemsida i USA som kommer att implementeras i samtliga länder under de kommande månaderna. Den nya mobilvänliga webbplatsen ger användarna en intuitiv upplevelse som gör det enkelt att hitta information och genomföra framgångsrika kampanjer.

I februari meddelade Blue Canyon Holdings ett offentligt erbjudande att förvärva samtliga aktier i Cision och per den 25 april kontrollerade de 71,9% av aktierna och rösterna i Cision. Budet motsvarar ett bolagsvärde på Cision om 909 Mkr. Vi är fortsatt fokuserade på att uppnå våra strategiska mål och ser fram emot att återgå till organisk tillväxt under 2014.”

För ytterligare information kontakta:

Peter Granat, koncernchef och verkställande direktör, telefon: 08 507 410 11
e-mail investorrelations@cision.com

Charlotte Hansson, ekonomidirektör, telefon: 08 507 410 11
e-mail: investorrelations@cision.com

Cision AB (publ)
Org.nr: 556027-9514

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Cision AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 8:30 den 29 april 2014.

Cision är den ledande leverantören av molnbaserad mjukvara, tjänster och verktyg inom PR för marknads- och PR-ansvariga. Kunderna använder våra tjänster för att hantera alla moment i sin kommunikation – från att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå̊ ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte cirka 0,9 miljarder SEK 2013. Mer information finns på www.cision.com.