Cision AB (publ) - Delårsrapport januari–september 2010, 26 oktober 2010

Väsentligt förbättrad rörelsemarginal

Juli–september

• Koncernens rörelseintäkter uppgick till 265 Mkr (324). Den organiska tillväxten var –4 procent, jämfört med –5 procent för april–juni 2010 och –13 procent för juli-september 2009. Valutaeffekter påverkade intäkterna negativt med 2 Mkr och nettoeffekten av avyttringar och förvärv påverkade intäkterna negativt med 46 Mkr jämfört med samma period förra året.

• Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader, goodwillnedskrivningar och andra engångskostnader uppgick till 38 Mkr (25) och rörelsemarginalen var 14,3 procent (7,8). Valutaeffekter har inte påverkat rörelseresultatet jämfört med samma period förra året.

• Förbättrad kostnadseffektivitet och stabila intäktsnivåer resulterade i fortsatt förbättrad lönsamhet jämfört med det första halvåret 2010. Koncernens EBITDA marginal exklusive omstruktureringskostnader uppgick till 20% för det tredje kvartalet, en förbättring från 15% i det första kvartalet och 17% i det andra kvartalet.

Januari–september

• Koncernens rörelseintäkter uppgick till 864 Mkr (1 161). Den organiska tillväxten var –6 procent (–11). Valutaeffekter påverkade intäkterna negativt med 47 Mkr och nettoeffekten av avyttringar och förvärv påverkade intäkterna negativt med 194 Mkr jämfört med samma period förra året.

• Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader, goodwillnedskrivningar och andra engångskostnader uppgick till 106 Mkr (73) och rörelsemarginalen var 12,2 procent (6,3). Valutaeffekter påverkade rörelseresultatet negativt med 6 Mkr jämfört med samma period förra året.

• Rörelseresultatet uppgick till 98 Mkr (–256) och resultatet före skatt till 64 Mkr (–327). Jämförelsetalen förra året inkluderar påverkan av goodwillnedskrivning (268 Mkr år 2009) och andra engångskostnader (40 Mkr år 2009). Resultatet per aktie uppgick till 0,34 kr (–3,18).

• För perioden januari-september uppgick det operativa kassaflödet till 53 Mkr (43) och det fria kassaflödet uppgick till –32 Mkr (–65).

Kommentar av Cisions verkställande direktör Hans Gieskes:
”Under det tredje kvartalet fortsatte Cisions lönsamhet att förbättras, där vår EBITDA marginal stärktes ytterligare i relation till vårt finansiella mål om 20%. I Nordamerika är vår rörelsemarginal fortsatt på en mycket hög nivå och i Europa har vi haft en positiv utveckling där omställningen av denna region går enligt plan genom försäljningarna av olönsamma Monitor-enheter samt förbättringar i kvarvarande verksamhet. Den organiska tillväxten jämfört med föregående år är fortfarande negativ, men har förbättrats gradvis under samtliga kvartal 2010 och med stabila intäktsnivåer på sekventiell basis under året. Vårt fokus är nu att återvända till organisk tillväxt för koncernen genom den fortsatta lanseringen av CisionPoint, ökade investeringar i sälj- och marknadsföringsinsatser samt introduktion av nya och innovativa tjänster för våra kunder.”

För ytterligare information kontakta:
Hans Gieskes, koncernchef och verkställande direktör, telefon: 08-507 410 11
e-mail: hans.gieskes@cision.com

Erik Forsberg, ekonomidirektör, telefon: 08-507 410 91
e-mail: erik.forsberg@cision.com

Cision AB (publ)
Org.nr: 556027951401

Cision skapar förutsättningar för företag och organisationer att fatta bättre beslut och nå bättre resultat genom plattformen CisionPoint, som erbjuder tjänster för kommunikations- och PR-ansvariga. Med lokal expertis och global räckvidd levererar Cision relevant medieinformation, målgruppsanpassade distributionstjänster, mediebevakning och kvalificerade analyser. Cision har kontor i Europa, Nordamerika och Asien samt partners i 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte 1.5 miljarder 2009.