Cision AB (publ) - Halvårsrapport januari-juni 2012, 18 juli 2012

Fortsatt tillväxt i ett turbulent kvartal

April–juni

• Totala intäkter 260 Mkr (242)
  • Organisk tillväxt +6 procent (–3)
  • Rörelseresultat –9 Mkr (30), exklusive engångsposter 36 Mkr (30)
  • Rörelsemarginal exklusive engångsposter 13,7 procent (12,4)
  • Operativt kassaflöde 33 Mkr (17)

Januari–juni

• Totala intäkter 505 Mkr (491)
  • Organisk tillväxt +5 procent (–3)
  • Rörelseresultat 26 Mkr (62), exklusive engångsposter 71 Mkr (62)
  • Rörelsemarginal exklusive engångsposter 14,0 procent (12,7)
  • Operativt kassaflöde 57 Mkr (48)

Kommentar av Cisions verkställande direktör Hans Gieskes:
”Trots ett händelserikt andra kvartal har vårt fortsatta fokus på omställning och tillväxt återigen gett resultat: Utöver en fortsatt tillväxt i USA gläder det mig att återigen kunna rapportera organisk tillväxt i Europa med 4 procent för kvartalet. Förutom dessa positiva tillväxttrender har de två viktigaste händelserna under kvartalet varit att hantera ett juridiskt hot i USA och avyttringen av vår Print Monitorverksamhet i USA, vår åttonde avyttring av en verksamhet för traditionell mediebevakning sedan januari 2009. När avyttringen har slutförts under tredje kvartalet kommer Cisions verksamhet att förbättras ytterligare genom en högre bruttomarginal och ökat fokus på att höja värdet av våra mjukvarutjänster och digitala tjänster.”

För ytterligare information kontakta:

Hans Gieskes, koncernchef och verkställande direktör, telefon: 08 507 410 11
e-mail: investorrelations@cision.com

Tosh Bruce-Morgan, ekonomidirektör, telefon: 08 507 410 11
e-mail: investorrelations@cision.com

Cision AB (publ)
Org.nr: 556027-9514

Informationen i denna halvårsrapport är sådan som Cision AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 juli 2012 kl. 8.30.

Cision tillhandahåller mjukvara och tjänster till kommunikatörer i alla branscher. Kunderna använder våra tjänster för att hantera alla moment i sin kommunikation – från att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien och har partners i mer än 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte cirka 1,0 miljard kronor 2011.  Detta pressmeddelande finns även på corporate.cision.com/sv/.