Cision-analys: Massiv mediebevakning inför Juholts avgång

Mediernas spekulationer kring Håkan Juholts avgång har pågått under hela hösten och bevakningen av honom har varit mycket omfattande. Totalt har det exempelvist skrivits närmare 70 procent fler artiklar om Juholt än om statsministern Fredrik Reinfeldt sedan den 1 oktober. Det visar en analys av publiciteten kring den före detta socialdemokratiska partiledarens från kommunikationsföretaget Cision.

Sedan den 1 oktober har det skrivits 16 259 artiklar om Håkan Juholt i svenska medier på internet. Det är 68 procent fler artiklar än om statsminister Fredrik Reinfeldt, som omnämns i 9 677 artiklar under samma period. Publiciteten kring Håkan Juholt har eskalerat under vintern med över 3000 artiklar bara under den senaste veckan.

Spekulationer kring hans avgång har förekommit i 21 procent av artiklarna mellan den 1 oktober 2011 till och med i lördags den 21 januari 2012. I 4 procent av dessa artiklar har man diskuterat ytterligare ett steg och pratat om efterträdare.

- Mediebevakning av Håkan Juholt och hans eventuella avgång har varit mycket omfattande under hela hösten och vintern, för att kulminera utanför Sveavägen 68 under förra veckan, säger Alexander Mason, Sälj- och Marknadsdirektör på Cision. Huruvida det har varit ett mediedrev eller inte och om det var en viktig anledning till att Juholt tvingades avgå låter jag vara osagt. Vi kan dock konstatera att han inte har varit hjälpt av publiciteten.

Även andra stora nyhetshändelser under perioden framstår som små i jämförelse med bevakningen av Juholt. Carema äldrevårdsskandal har exempelvis omnämnts i 4572 artiklar och Tysklands förbundskansler och en av frontfigurerna i samband med eurokrisen, Angela Merkel, har blivit omskriven i 4873 artiklar.

Fakta om undersökningen

Analysen har genomförts med Cisions verktyg för medianalys, CisionPoint.

Totalt har 16 259 artiklar analyserats från närmare 1 300 svenska medier på internet under mätperioden 1 oktober 2011 till och med dagen för Håkan Juholts avgång lördagen den 21 januari 2012.

För mer information, vänligen kontakta:
Alexander Mason, Sales & Marketing Director
E-post: alexander.mason@cision.com

Cision tillhandahåller mjukvara och tjänster till kommunikatörer i alla branscher. Kunderna använder våra tjänster för att hantera alla moment i sin kommunikation – från att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien och har partners i mer än 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte cirka 1,1 miljarder 2010. Mer information finns på www.cision.com.

Snabbfakta

Twittra det här