Cision-analys: Reinfeldt vann fredagsmyset över Juholt

Fredrik Reinfeldts framträdande i Hellenius Hörna i TV4 den 9 december blev bejublat i sociala medier. Håkan Juholts bidrag till fredagsmyset med sitt deltagande i Skavlan en vecka tidigare möttes dock mest med ris. Det visar en analys av TV-programmens eftersnack på Twitter, bloggar och Facebook som genomförts av kommunikationsföretaget Cision.

51 procent av inläggen i sociala medier efter Fredrik Reinfeldts framträdande i TV4-programmet Hellenius Hörna var positiva. Motsvarande betyg för Håkan Juholts framträdande i Skavlan var endast 5 procent. En majoritet av tittarnas inlägg om Håkan Juholts framträdande i Skavlan var negativa, 56 procent. För Fredrik Reinfeldts del var endast 2 procent negativa.

- Det är tydligt att Fredrik Reinfeldts framträdande i Hellenius hörna mottogs mycket positivt i sociala medier, säger Alexander Mason, sälj- och marknadschef på kommunikationsföretaget Cision. När det gäller Håkan Juholt så påverkar så klart den allmänna kritiken mot honom upplevelsen av programmet, men man kan i alla fall dra slutsatsen att framträdandet i Skavlan knappast hjälpte honom.

De mest omdiskuterade ämnena i kommentarerna till TV-programmen var när Linn Ullmann ifrågasatte Håkan Juholts ursäkt samt att Fredrik Reinfeldt var lättsam och rolig.

Cisions verktyg för sociala medier bevakar Twitter, bloggar och Facebook. Inlägg som nämnt någon av personerna tillsammans med programmets namn har bedömts i analysen.

Fakta om mätningen:

• Tidsperioden för mätningen av Håkan Juholts framträdande i Skavlan är den 1 december till den 4 december
  • Tidsperioden för mätningen av Fredrik Reinfeldts framträdande i Hellenius Hörna är den 8 december till den 12 december.
  • Totalt har 1019 inlägg i bloggar, på Facebook och på Twitter om Reinfeldts och Juholts framträdanden i Hellenius Hörna och Skavlan analyserats. Endast öppna Facebookuppdateringar analyseras av Cision.

För mer information, vänligen kontakta:
Alexander Mason, Sales & Marketing Director
E-post: alexander.mason@cision.com

Cision tillhandahåller mjukvara och tjänster till kommunikatörer i alla branscher. Kunderna använder våra tjänster för att hantera alla moment i sin kommunikation – från att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien och har partners i mer än 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte cirka 1,1 miljarder 2010. Mer information finns på www.cision.com.

Snabbfakta

Citat