Cision-analys: Så skickar företag ut pressinformation

Svenska företag skickar ut pressinformation under kontorstid på vardagar. Tidiga morgnar och helger är exempel på nyhetstorka från svenska företag. Det framgår av en analys som Cision har låtit genomföra.

"Jag tror att vissa företagsnyheter skulle få lättare att slå igenom om kommunikatörerna anpassar sina rutiner mer till medierna", säger Frida Wickholm, marknadsansvarig på Cision. Analysen visar att de flesta pressmeddelanden skickas mellan klockan tio och elva på förmiddagen.

Endast 3 procent av alla pressmeddelanden skickas mellan klockan sju och åtta på morgonen, när många redaktioner på dagstidningar börjar planera sitt arbete.

Även när man ser till veckostatistiken är fördelningen över dagarna ojämn. 62 procent av alla pressmeddelanden skickas under veckans tre första dagar.Under lördag och söndag skickas däremot endast 3 procent av alla pressmeddelanden.

Sommartorkan är i högsta grad verklig när det gäller företagsnyheter. Under de två sista veckorna i juli och första veckan i augusti publiceras enbart en tredjedel så många pressmeddelanden som under en genomsnittlig vecka under övriga året. Jul- och nyårshelgen är en annan period med färre nyheter.^

"Naturligtvis är det många medier som inte kommer ut under helgen eller sommaren, säger Frida Wickholm. Men jag tror att några skulle kunna tjäna på att sprida sin information när ingen annan gör det".

Analysen visar också att besöksstatistiken på den pressinformation som publicerats på CisionWire visar att bilder och taggar, etiketter, är mycket viktiga för att få läsare. Vad som särskiljer de hundra mest lästa pressmeddelandena på CisionWire är bland annat att de använder bilder fem gånger så ofta samt använder nära dubbelt så många taggar som övriga pressmeddelanden.

Fakta om mätningen:

- Mätningen bygger på tiotusentals pressmeddelanden som Cisions kunder har publicerat under ett års tid.
- Besöksstatistiken har genererats med Google Analytics.
- Statistiken över nyheter per timme och per veckodag baseras på ett årsgenomsnitt.

Ladda ner analysen här.

För mer information, vänligen kontakta:
Frida Wickholm, Kommunikationsansvarig
E-post: frida.wickholm@cision.com

Cision skapar förutsättningar för företag och organisationer att fatta bättre beslut och nå bättre resultat genom plattformen CisionPoint, som erbjuder tjänster för kommunikations- och PR-ansvariga. Med lokal expertis och global räckvidd levererar Cision relevant medieinformation, målgruppsanpassade distributions–tjänster, mediebevakning och kvalificerade analyser. Cision har kontor i Europa, Nordamerika och Asien samt partners i 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte 1.5 miljarder 2009.
Detta pressmeddelande finns även på www.cision.com