Cision avyttrar finsk Monitor och Analys verksamhet

Den 1 juli 2011 avyttrade Cision sin finska verksamhet inom tjänsteområdena Monitor och Analyze till M-Brain Oy, ett ledande företag på den finska marknaden för medieinformation och affärsinformation. Avyttringen omfattar samtliga aktier i den legala enheten Cision Finland Oy. Den avyttrade Monitor och Analyze-verksamheten hade under 2010 intäker om cirka EUR 8 miljoner med cirka 95 anställda den 30 juni 2011. Avyttringen omfattar inte Cisions finska verksamhet inom tjänsteområdena Plan och Connect, med intäkter om cirka EUR 0,7 miljoner under 2010 och cirka 7 anställda per den 30 juni 2011, vilken separerades före avyttringen och behålls av Cision.

Köpeskillingen för den avyttrade verksamheten på skuldfri basis uppgår till EUR 4,23 miljoner, där EUR 3,73 miljoner betalas den 1 juli 2011 och EUR 0,5 miljoner betalas i juli 2012. Cisions finska verksamhet har haft en negativ organisk tillväxt om -13% för 2010 och -5% under det första kvartalet 2011, med en låg lönsamhet under denna period, inklusive koncernmässiga och regionala kostnadsallokeringar.

Efter avytringen kommer Cisions finska verksamhet att erbjuda kunder ett komplett erbjudande genom tjänsteplattformen CisionPoint, med ett initial fokus på Plan och Connect-tjänster samt Monitor-tjänster inom sociala medier. Monitor-tjänster kommer att tillhandahållas genom internetkällor, elektroniska flöden från nyhetsförmedlare samt genom ett distributionsavtal med M-Brain Oy. Analys-tjänster kommer att tillhandahållas genom automatiserade flöden i CisionPoints analys-modul.

“Denna avyttring är ytterligare ett viktigt steg mot att slutföra förändringen av Cisions europeiska verksamhet, från en arbetsintensiv verksamhet med låg tillväxt, till en mer kostnadseffektiv och mjukvarubaserad affär, med starka bruttomarginaler och en hög andel återkommande intäkter. Efter totalt sex avyttringar i Europa under de senaste åren är vi nu väsentligt bättre positionerade för lönsam tillväxt under de kommander åren.” säger Hans Gieskes, Cisions koncernchef.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans Gieskes, VD och koncernchef, telefon +46 (0)8 507 410 10
E-post: hans.gieskes@cision.com

Erik Forsberg, ekonomidirektör, telefon +46 (0)8 507 410 91
E-post: erik.forsberg@cision.com

Cision AB (publ)
Box 24194, SE-104 51 Stockholm, Sweden

Informationen är sådan som Cision AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden (SFS 2007:528) och/eller lagen om handel med finansiella instrument (SFS 1991:980). Informationen lämnades för offentliggörande den 1 juli 2011 klockan 08:30.

Cision tillhandahåller mjukvara och tjänster till kommunikatörer i alla branscher. Kunderna använder våra tjänster för att hantera alla moment i sin kommunikation – från att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien och har partners i mer än 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte cirka 1,1 miljarder 2010. Mer information finns på www.cision.com.